لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

آیت‌‌الله خامنه‌ای هیلاری کلینتون را «دوره‌گرد» خواند


آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به سفر منطقه‌ای هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، وی را «دوره‌گردی» خواند که برای «تکرار دروغ‌های آمریکا» به منطقه آمده و تلاش‌های آمریکا برای انزوای ایران را محکوم به «شکست» دانست.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی عمومی روز چهارشنبه خود، درباره سفر وزیر خارجه ایالات متحده به منطقه گفت: «اکنون بار دیگر آمریکایی‌ها، مأمور خود را همچون دوره‌گردی به خلیج فارس فرستاده‌اند تا همان دروغ‌ها را تکرار کند اما اکنون هیچکس این سخنان را باور نمی‌کند زیرا آمریکا به فکر مصالح و منافع ملت‌های منطقه نبوده بلکه بر عکس تا آنجا که توانسته است، منطقه را در زیر پای منافع نامشروع خود، لگدمال کرده است.»

وی با «معجزه» دانستن راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، تصریح کرد: «از مدت‌ها پیش برخی سردمداران غربی، از جمله رئیس جمهور آمریکا دائماً دم از مردم ایران می‌زدند اما حضور گسترده مردم در ۲۲ بهمن، خذلان الهی و رسوایی را نصیب آنان کرد.»

این برای نخستین بار نیست که که رهبر جمهوری اسلامی، کشورها و مقام‌های دیگر کشورها را با القاب و عناوین غیر متعارف دیپلماتیک خطاب می‌کند.

آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین نمازجمعه پس از انتخابات ریاست جمهوری، که در آن معترضان را مسئول خونریزی‌های آینده دانست، کشورهای اروپایی و از جمله «انگلیس» را «خبیث» خواند.

رهبر ایران چند سال پیش نیز در نماز عید فطر، وارن کریستوفر، وزیر خارجه وقت آمریکا، را «بدترکیب» خوانده بود.

واکنش آیت‌الله خامنه‌ای به سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه در حالی است که خانم کلینتون، که برای شرکت در «گردهمایی آمریکا و جهان اسلام» در قطر به خلیج فارس سفر کرده بود، بار دیگر نسبت به اهداف هسته‌ای تهران ابراز تردید کرد و از جمله اظهار داشت که ایران در حال تبدیل شدن به یک «دیکتاتوری نظامی» است.

رهبر ایران در سخنان روز چهارشنبه خود این موضع‌گیری را با متهم کردن ایالات متحده به جنگ‌طلبی پاسخ داد و گفت: «آمریکا، خلیج فارس را به انبار تسلیحات تبدیل، و به عراق و افغانستان حمله کرده و به جان پاکستان نیز افتاده است و در چنین وضعیتی به دروغ‌پردازی بر ضد جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.»

پیشتر محمود احمدی‌نژاد، نیز در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود به در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره حرکت جمهوری اسلامی به سوی دیکتاتوری نظامی گفت که «ما صحبت‌های خانم هیلاری کلینتون را جدی نمی‌گیریم» و سپس به مقایسه بودجه نظامی دو کشور پرداخت.

آمریکا به همراه متحدان غربی‌اش در تلاش است، چین و روسیه را به وضع دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت مجاب کند.

موضع ایالات متحده هنگامی در قبال ایران هنگامی سخت‌تر شد که ایران از پذیرفتن پیشنهاد وین، با وجود موافقت اولیه، برای مبادله اورانیوم غنی‌شده خودداری ورزید و اعلام کرد وارد فاز غنی سازی اورانیوم تا حد ۲۰ درصد شده است.
XS
SM
MD
LG