لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

آلمان: گزارش آژانس درباره ایران تایید نگرانی‌ عمیق برلین است


آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در پارلمان این کشور
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در پارلمان این کشور
آلمان روز جمعه اعلام کرد، گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره برنامه هسته‌ای ایران، تایید کننده «نگرانی‌های عمیق» برلین است.

اولریش ویلهم، سخنگوی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، به خبرنگاران گفت: «سرپیچی مدام ... از قطعنامه‌های سازمان ملل و ادامه سیاست خطرناک هسته‌ای تهران، جامعه جهانی را وامی‌دارد که تحریم‌های فراگیرتری را در نیویورک، علیه رژیم تهران دنبال ‌کنند.»

سخنگوی آنگلا مرکل افزود: «گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ... تایید کننده نگرانی‌های عمیقی است که دولت آلمان برای زمانی دراز درباره برنامه هسته‌ای ایران داشته است.»

در واپسین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنجشنبه منتشر شد، این سازمان برای نخستین‌بار اعلام کرده است که ایران احتمالا هم‌اکنون بر روی ساخت کلاهک هسته‌ای کار می‌کند.

این نخستین گزارش آژانس است که در دوره ریاست یوکیا آمانو درباره ایران منتشر شده است.

ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، هدف سه قطعنامه تحریمی شورای امنیت قرار گرفته است و کشورهای غربی در تلاشند روسیه و به ویژه چین را برای تصویب دور تازه تحریم‌ها مجاب کنند.

واکنش روسیه

در واکنش به گزارش آژانس روسیه نیز به طور رسمی واکنش داد و از تهران خواست با این نهاد سازمان ملل بیشتر همکاری کند.

آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز جمعه با صدور بیانیه‌ای گفت: «تهران باید در همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیشتر فعال باشد و دامنه این همکاری را گسترش دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خواستار رفع ابهام از برنامه هسته‌ای ایران شد و گفت: «جامعه جهانی، باید به قطعیت برسد که این برنامه صلح‌آمیز است.»

پیش از این واشینگتن نیز نسبت به ادامه سیاست هسته‌ای تهران و پیامدهای آن هشدار داده بود؛ ایالات متحده در راس کشورهایی است که در چارچوب گروه ۱+۵ خط تحریم علیه ایران را دنبال می‌کند.

در گزارش روز پنجشنبه آژانس همچنین تولید مقدار اندکی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در ایران به تایید رسیده است؛ ایران اعلام کرده که این سوخت را برای رآکتور تهران می‌خواهد.

نحوه تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران ماه‌هاست که به مناقشه تازه‌ای در پرونده هسته‌ای ایران تبدیل شده است.
XS
SM
MD
LG