لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

فیلم کوتاه ایرانی، برنده خرس بلورین جشنواره برلین شد


شصتمین جشنواره برلین، یکشنبه دوم اسفند رسماً به کار خود پایان می‌دهد
شصتمین جشنواره برلین، یکشنبه دوم اسفند رسماً به کار خود پایان می‌دهد
در حالی که کمتر از یک روز به پایان شصتمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم برلین باقی مانده است، بتین قبادی از ایران با فیلم «از باد بپرسید» جمعه شب خرس بلورین بهترین فیلم کوتاه جشنواره را از آن خود کرد.

هیئت داوران بخش «نسل بالای ۱۴» در این دوره از جشنواره برلین با تقدیر ویژه از فیلمی دانمارکی ساخته بریگیت استارموز، فیلم آقای قبادی، برادر بهمن قبادی، را «دریچه‌ای به روی فرهنگی» خوانده‌اند که «در آن امر تصورناپذیر را باید در زندگی روزمره جست».

در این بخش از جشنواره برلین خرس بلورین بهترین فیلم بلند داستانی نیز به فیلمی آلمانی با عنوان «نوی‌کلن نامحدود» ساخته آگوستینو آموندی و دیتمار راش رسید که هیات داوران آن را شاهکار خوانده است.

هیئت داوران همچنین از فیلم بلند «رود دومان» محصول مشترک کره جنوبی و فرانسه در این بخش تقدیر کرد. کارگردان فیلم ژانگ لو و فیلم محصول سال ۲۰۰۹ است.

جمعه شب همچنین در بخش استعدادهای جوان شصتمین دوره جشنواره برلین برنده مسابقه آهنگسازی برای فیلم نیز اعلام شد.

جایزه اول این بخش به کامیلو سانابریا از کلمبیا رسید. آقای سانابریا این جایزه را برای ساخت موسیقی برای بخشی از فیلم کوتاه دیوید ارایلی با عنوان «لطفاً حرفی بزن» دریافت کرد.

دیوید ارایلی سال گذشته، ۲۰۰۹، برای این فیلم جایزه خرس طلایی بهترین فیلم کوتاه را از آن خود کرده بود.

جایزه دوم آهنگ‌سازی برای فیلم در بخش استعدادهای جوان برلیناله نیز به آلکساندر کوملو از آلمان رسید.

شصتمین دوره از جشنواره برلین در حالی به کار خود پایان می‌دهد که تنها در هفت روز نخست از این جشنواره ۲۷۰ هزار بلیت به فروش رفت و آن را به گفته دیتر کاسلیک، مدیر جشنواره، به «بزرگترین جشنواره فیلم برای مردم دنیا» تبدیل کرد.
XS
SM
MD
LG