لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

رئیس پلیس ایران از اعزام تیم‌های بازرسی به بازداشتگاه‌ها خبر داد


اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی
اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی
فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به این که در بازجویی «نباید از فشار و زور استفاده شود» از بازدید تیم‌های بازرسی از بازداشتگاه‌ها از سال آینده خبر داد.

به گفته اسماعیل احمدی مقدم، به دنبال حوادث کهریزک و «موضوعات خرده‌ریزی که در مکان‌های دیگر اتفاق افتاد» نیروی انتظامی ایران قصد کرده است که از سال ۱۳۸۹ تیم‌های بازرسی را به بازداشتگاه‌ها بفرستد تا استانداردهای لازم در این مکان‌ها رعایت شود. آقای احمدی مقدم مقصود خود از «موضوعات خرده‌ریز» را به‌روشنی مشخص نکرد.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در حالی از «حوادث کهریزک و موضوعات خرده‌ریز» دیگر سخن گفته است که پیشتر نیز از واکنش‌های گسترده به وقایع بازداشتگاه کهریزک انتقاد کرده و گفته بود که در مورد این بازداشتگاه «بزرگ‌نمایی» شده است.

این در حالی است که شدت حوادث در بازداشتگاه کهریزک در نزدیکی ورامین که پیشتر از آن برای نگهداری از «اراذل و اوباش» استفاده می‌شد به حدی بود که این محل به دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی تعطیل شد.

پس از مدتی مشخص شد که دست‌کم سه نفر از جمله محسن روح‌الامینی، فرزند یکی از نزدیکان حکومت، در این بازداشتگاه در اثر شکنجه جان سپرده‌اند.

اسماعیل احمدی مقدم در گفته‌های روز چهارشنبه خود اذعان کرده است که مجرمان نیز «شهروند محسوب می‌شوند» و باید «با آنها بر اساس قانون برخورد کرد».

به نظر می‌رسد دلیل این موضع فرمانده نیروی انتظامی ایران بازتاب گسترده سرکوب شدید مردم در هشت ماه گذشته در ایران باشد.

آقای احمدی مقدم گفته است: «امروز اگر یک حادثه در تحت‌نظرگاه‌های مرزی هم اتفاق بیفتد جهانی خواهد شد.»

علی‌رغم شدت گرفتن سانسور در ایران و بسته شدن اغلب راه‌های ارتباط و خبررسانی، از زمان آغاز اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و به دنبال آن سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد، هر حادثه‌ای در هشت ماه گذشته به‌سرعت از طریق شبکه اینترنت در خارج از کشور بازتاب داشته است.

اما فرمانده نیروی انتظامی همچنین افزایش جرائم عادی در ایران را به پای معترضان و مخالفان دولت گذاشته و گفته است که «ظلمی که فتنه‌گران در کشور کردند منجر به افزایش جرائم عادی در کشور شد».

اسماعیل احمدی مقدم دلیل این امر را چنین توضیح داده است که چون «ماموران کلانتری باید مقابل اغتشاش‌گران می‌ایستادند» فرصت نکرده‌اند جرائم را کنترل کنند.

آقای احمدی مقدم همچنین پیشاپیش به افراد متخلف در روز چهارشنبه‌سوری هشدار داده است که در صورت بازداشت تا پایان تعطیلات نوروز در زندان‌ها خواهند ماند.

او گفت: «با توجه به این که در ایام نوروز به وضعیت این افراد رسیدگی نخواهد شد، در نتیجه متخلفان تا پایان تعطیلات در بازداشت‌گاه‌ها باید استراحت کنند.»

پیشتر نیز مقامات امنیتی و انتظامی ایران در مورد راه‌پیمایی روز ۲۲ بهمن به معترضان هشدار داده بودند که در صورت بازداشت تا پایان تعطیلات نوروز در زندان باقی خواهند ماند.
XS
SM
MD
LG