لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

کلینتون در برزیل حمایت از تحریم ایران را دنبال خواهد کرد


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه به آمریکای جنوبی می‌رود تا در جریان دیدار پنج روزه خود از کشورهای منطقه، نظر برزیل را نیز درباره وضع تحریم‌های تازه علیه ایران جلب کند.

هیلاری کلینتون که برای نخستین بار به عنوان وزیر خارجه به آمریکای جنوبی می‌رود از جمله روز سه‌‌شنبه به شیلی خواهد رفت تا پس از زمین‌لرزه ۸.۸ ریشتری اوضاع این کشور را از نزدیک ارزیابی کند.

وزیر خارجه ایالات متحده در سفر به برزیل تلاش خواهد کرد ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری این کشور، را به حمایت از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران ترغیب کند؛ ایناسیو لولا داسیلوا، که کشورش عضو غیر دائم شورای امنیت است، تاکنون از خود رغبتی برای وضع تحریم علیه ایران نشان نداده است.

ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، در هفته‌ای که گذشت برخلاف موضع واشینگتن خواستار آن شد که جهان راه انزوای ایران را در پیش نگیرد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، ویلیام برنز ، معاون این وزارتخانه، روز جمعه، پیش از هیلاری کلینتون به برزیل رفته است؛ ویلیام برنز، پیشتر در قالب گروه ۱+۵ در مذاکره با این شرکت داشته است و موضوع تحریم‌ها علیه ایران را نیز به پیش می‌برد.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا به مناسبت سفر مقام‌های این وزارتخانه به آمریکای جنوبی، صادر کرده، از برزیل به عنوان «یک قدرت در حال ظهور با نفوذ فزاینده در منطقه و جهان» یاد شده است؛ این بیانیه می‌افزاید که گسترش نفوذ برزیل برای این کشور «مسئولیت» نیز به بار می‌آورد.

در کنار برزیل که عضو غیر دایم شواری امنیت است، چین نیز با داشتن حق وتو، تمایلی به تحریم بیشتر ایران از خود نشان نداده است؛ با این حال روسیه در هفته‌های اخیر از خود نرمش بیشتری درباره این موضوع نشان داده است.

برزیل که در ماه نوامبر گذشته میزبان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران بود، از میان ۱۵ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت، دارای یک رأی برای قطعنامه‌های این شورا است.

طبق برنامه قرار است، ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، در ماه مه به تهران برود.

افزون بر برزیل، دیگر اعضای غیردائم کنونی شورای امنیت، شامل اتریش، بوسنی و هرزگوین، گابن، ژاپن، لبنان، مکزیک، نیجریه، ترکیه و اوگاندا هستند.
XS
SM
MD
LG