لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

چند روزنامه نگار و فعال مدنی بازداشت شده پس از روز عاشورا آزاد شدند


ماشاء الله شمس الواعظین از جمله کسانی است که در روز یکشنبه آزاد شد.
ماشاء الله شمس الواعظین از جمله کسانی است که در روز یکشنبه آزاد شد.
در حالی که دادستان تهران از احتمال آزادی بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در ایران پیش از آغاز سال جدید خورشیدی سخن گفته و چند روزنامه‌نگار و فعال مدنی نیز آزاد شده‌اند، اخبار دیگر از ادامه بازداشت‌‌ها در ایران حکایت دارد.

روز یکشنبه ماشالله شمس‌الواعظین، سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار، محمد جواد مظفر، فعال سیاسی و مدیر انتشارات کویر، بهرنگ تنکابنی، سردبیر مجله موسیقی فرهنگ و آهنگ، روزبه کریمی، روزنامه‌نگار و محمدصادق ربانی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران با پرداخت وثیقه از زندان اوین آزاد شدند.

همچنین علی حکمت، عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و سردبیر روزنامه توقیف شده خرداد نیز که روز یازدهم دی ماه بازداشت شده بود، پس از حدود دو ماه زندان شامگاه شنبه آزاد شده بود.

این افراد عمدتاً پس از حوادث روز عاشورا در تهران بازداشت شده بودند و برخی از آنها پیشتر نیز در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت و آزاد شده بودند.

در این میان روز یکشنبه عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران ابراز امیدواری كرده است که دستگیرشدگان رویدادهای پس از انتخابات آزاد شده و «مردم در آستانه سال جدید بتوانند فرزندانشان را در آغوش بگیرند.»

هر چند چند تن از فعالان رسانه‌ای و سیاسی با پرداخت وثیقه‌های نسبتاً سنگین در روزهای اخیر آزاد شده یا به مرخصی آمده‌اند، با این حال شمار زیادی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات همچنان در زندان به سر می‌برند و بسیاری از آنها نیز به تحمل چندین سال زندان محکوم شده‌اند.

به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران بیش از چهار هزار نفر از معترضان و فعالان سیاسی و مدنی بازداشت شده اند که به گفته مقام های قضایی جمهوری اسلامی بسیاری از افراد عادی آزاد شده اند.

عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار، روز یکشنبه از زندان آزاد شد.
بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، روزنامه‌نگاران و فعالان ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری از جمله دستگیر شدگان هستند.

علیرضا بهشتی‌شیرازی، سردبیر روزنامه کلمه سبز و از نزدیکان میرحسین موسوی از جمله کسانی است که به اتفاق تعداد زیادی از مشاوران موسوی یک روز پس از عاشورا بازداشت شده و همچنان در زندان به سر می‌برد.

همچنین وحید پوراستاد، اکبر منتجبی و احسان مهرابی از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که در آستانه ۲۲ بهمن بازداشت دستگیر شدند و هنوز در حبس به سر می برند.

در حالی که دادستان تهران از آزادی بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات سخن گفته است، روند بازداشت معترضان به نتایج انتخابات همچنان ادامه دارد.

به نوشته سایت‌های خبری نزدیک به فعالان جنبش سبز در ایران، مهرداد بال‌افکن، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در اصفهان و نیز مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در این شهر، برای بار دوم پس از انتخابات ریاست جمهوری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده ‌است.

همچنین به گزارش سایت خبری جرس، مصطفی میراحمدی‌زاده یکی از شاگردان آیت‌الله منتظری و استاد حقوق عمومی دانشگاه مفید قم نیز با حکم دادگاه ویژه روحانیت شهر قم، بازداشت شده‌است.

از سوی دیگر پایگاه خبری سازمان دانش آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت نیز اعلام کرده است، علی انجم روز، از اعضای این سازمان در استان گیلان، صبح روز شنبه بازداشت شده است.

این روزنامه‌نگار که در جریان مبارزات انتخاباتی از مسئولان «ستاد شهروند امروز» مهدی کروبی بود، توسط مأموران اداره‌کل اطلاعات استان گیلان در منزلش بازداشت شده است و هنوز از دلایل بازداشت و اتهام‌های احتمالی وی اطلاعی در دست نیست.
XS
SM
MD
LG