لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

شماری دیگر از زندانیان سیاسی آزاد شدند


محمد ملکی
محمد ملکی
‌روز دوشنبه محمد ملکی، فواد صادقی، محمدرضا مقیسه، مهسا جزینی و مهدی معتمدی‌ مهر، از زندانیان سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری، از زندان آزاد شدند.

این آزادی‌ها در حالی صورت گرفته است که بک روز پیش از آن نیز ماشالله شمس‌الواعظین، سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار، محمد جواد مظفر، فعال سیاسی و مدیر انتشارات کویر، بهرنگ تنکابنی، سردبیر مجله موسیقی فرهنگ و آهنگ، روزبه کریمی، روزنامه‌نگار، محمدصادق ربانی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و علی حکمت، عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و سردبیر روزنامه توقیف شده خرداد، از زندان آزاد شده بودند.

سایت ندای سبز آزادی، نزدیک به هواداران جنبش سبز، گزارش داده است محمد ملکی روز دوشنبه با قرار کفالت پس از ۱۹۱ حبس آزاد شده است.

محمد ملکی، نخستین رئیس پس از انقلاب دانشگاه تهران، با داشتن ۷۵ سال مسن‌ترین زندانی سیاسی پس از انتخابات است و به دلیل بیماری حاد، چندین بار در طول مدت حبس خود بستری شده است.

خانم قدسی میرمعز، همسر محمد ملکی، پیش از این به رادیو فردا گفته بود که محمد ملکی از سرطان پیشرفته پروستات رنج می‌برد و نیاز به شیمی‌درمانی دارد.

سایت کلمه نیز گزارش داده است، روز دوشنبه محمد رضا مقیسه، روزنامه‌نگار و عضو کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان پس از انتخابات نیز با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد؛ این روزنامه‌نگار در تاریخ ۲۲ مهر ماه امسال بازداشت و به شش سال زندان محکوم شد.

در همین روز مهسا جزینی، روزنامه‌نگار اصفهانی، نیز با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. مهسا جزینی در روز ۱۸بهمن ماه امسال دستگیر شده بود؛ وی پیشتر در روزنامه ایران، شعبه اصفهان، قلم‌ می‌زد.

به گزارش سایت کلمه، مهدی معتمدی مهر، یک عوض نهضت آزادی، در روز دوشنبه آزاد شده است؛ مهدی معتمدی مهر در ۱۳ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شده بود.

روز یکشنبه عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران ضمن تهدید دوباره هواداران جنبش سبز، ابراز امیدواری كرده بود که دستگیرشدگان رویدادهای پس از انتخابات آزاد شده و «مردم در آستانه سال جدید بتوانند فرزندانشان را در آغوش بگیرند.»

با اینکه شماری از فعالان رسانه‌ای و سیاسی با پرداخت وثیقه‌های نسبتاً سنگین در روزهای اخیر آزاد شده یا به مرخصی آمده‌اند، با این حال شمار زیادی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات همچنان در زندان به سر می‌برند.

به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران بیش از چهار هزار نفر از معترضان و فعالان سیاسی و مدنی بازداشت شده اند که به گفته مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی بسیاری از افراد عادی آزاد شده‌اند.
XS
SM
MD
LG