لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

نتانیاهو: آهنگ حرکت جامعه جهانی در برابر ایران کند است


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید که «ایران شتابان به سوی بمب اتمی به پیش می‌تازد، ولی جهان تنها با راه‌هایی که سرعت آن شبیه یک قطار قراضه و زهواردررفته است می‌خواهد جلو سرعت ایران را بگیرد».

نخست‌وزیر اسرائیل سه‌شنبه یازدهم اسفند، دوم مارس، در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی «کنست» (پارلمان اسرائیل)، گزارشی از تازه‌ترین تلاش‌های این کشور در مقابله با برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد.

آقای نتانیاهو گفت که «در مسابقه سرعت میان چرخه اتمی ایران با جهان، ایران فعلاً جلو زده، در حالی که آهنگ حرکت جامعه بین‌المللی کند است».

نخست‌وزیر اسرائیل افزود که «چند ساعت در برابر ماست: ساعت تکنولوژی ایران که حرکت شتابان آن در چرخه هسته‌ای با سرعت چشمگیر در گردش است، اما ساعت جامعه جهانی گویا زیاد نای حرکت ندارد و می‌رود که مهار ایران را از دست بدهد».

با وجود این، آقای نتانیاهو گفت که «در هفته‌های اخیر درک بهتری میان کشورها در مورد ماهیت واقعی برنامه‌های اتمی ایران به وجود آمده است».

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در سفر خود به آمریکای لاتین گفته بود که تا تصویب دور جدید تحریم‌ها علیه ایران چند ماه دیگر باید صبرکرد، اما آقای نتانیاهو در واکنش تلویحی به این امر گفت: «بدون تحریم‌های جدی و سریع، ایران خواهد توانست بدون مزاحمت و با سرعت زیاد به برنامه‌های اتمی خود ادامه دهد.»

آقای نتانیاهو در مورد چین نیز گفت: «چین می‌خواهد همکاری با اسرائیل را تحکیم کند و طیفی گسترده از منافع و همکاری میان اسرائیل و چین به وجود آمده، و چین بخشی از تلاش‌های اسرائیل در قبال مسئله ایران است.»

آقای نتانیاهو همچنین پیش‌بینی کرد که چین از حق وتوی خود در تحریم‌های تازه علیه ایران، حتی اگر با آن مخالف باشد، استفاده نمی‌کند.

این سخنان در حالی است که یک هیئت ارشد اسرائیلی به ریاست وزیر راهبردی این کشور دوشنبه از سفر چند روزه به چین بازگشته بود.

رئیس این هیئت گفته است در دیدار با مقامات ارشد چینی اسناد و مدارک اطلاعاتی مهمی نشان داده شده که «ثابت می‌کند که ایران می‌خواهد بمب اتمی بسازد».

هیئت اسرائیلی که تلاش کرده بود چین را به حمایت از تحریم‌های جدید علیه ایران تشویق کند، در بازگشت از پکن به نخست‌وزیر اسرائیل گزارش داده است.

آقای نتانیاهو که خود نیز نیمه ماه فوریه با «پرونده ایران» به مسکو رفت و با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر روسیه گفت‌وگو کرد، در گزارش سه‌شنبه خود به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی «کنست» گفت: «قولی نگرفتم که روسیه از تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت کند، اما دیدم که روس‌ها بهتر درک می‌کنند که خطرات ناشی از برنامه‌های اتمی ایران ثبات منطقه و صلح جهانی را تهدید می‌کند.»

دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، روز دوشنبه در دیدار با نیکلا سرکوزی، همتای فرانسوی خود، در پاریس گفته بود که «تلاش‌های روسیه برای این که ایران به یک برنامه هسته‌ای مسالمت‌جویانه پای‌بندی نشان دهد موفق نبوده و اگر از راه توافق با ایران این مسئله حل نشود، روسیه آماده است که با شرکای خود درباره تحریم‌های مناسب بررسی کند».

همزمان، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در پایان سفر به آمریکا که در طول آن با وزیران دفاع و خارجه و سایر مقامات بلندپایه آمریکایی و نیز با دبیرکل سازمان ملل درباره ایران گفت‌وگو کرده بود، دوشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که «تا زمانی که روسیه و چین از تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت نکنند، راهکار تحریم موفق نخواهد بود».

آقای باراک گفت: «نتایج تحریم‌های جدید نیز باید در عرض چند ماه مشخص شود، نه چند سال.»

وزیر دفاع اسرائیل به کریستین امان‌پور، مجری سی‌ان‌ان، گفت: «به همه بازیگران صحنه بین‌المللی گفته‌ایم که هیچ یک از گزینه‌ها را از روی میز برنداشته‌ایم.»

این در حالی است که اعلام شد که جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، هفدهم اسفند، هشتم مارس، وارد اسرائیل می‌شود، و مقامات اسرائیل پیشاپیش تأیید کرده‌اند که موضوع اصلی در مذاکرات نخست‌وزیر این کشور با آقای بایدن مسئله ایران است.

سناتور جان کری، رئیس کمیسیون مناسبات خارجی سنای آمریکا، شامگاه دوشنبه در پایان دیدار خود از اسرائیل گفت: «همه ما به اسرائیل می‌آییم تا اطمینان یابیم که مواضع و گزینه‌های‌مان برای توقف برنامه اتمی ایران در یک مسیر است.»

سناتور کری گفت: «آقای نتانیاهو درک می‌کند که نباید برنامه‌هایی هماهنگ نشده را در مورد ایران از آستین بیرون بکشد.»

آقای کری که دوشنبه با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد، در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که «آیا آمریکا از احتمال حمله یک‌جانبه اسرائیل به ایران نگران است؟»، گفت: «فکر می‌کنم که اسرائیل کاملاً با واشینگتن همراه است و وزیران خارجه و دفاع و مشاور امنیت ملی آمریکا و دیگر مقامات ارشد آمریکایی به اینجا آمده‌ایم تا بر اهمیت جلوگیری از گامی شتابزده تأکید کنیم.»

روزنامه هاآرتص روز سه‌شنبه در تفسیر این سخنان نوشته است: «سناتور کری می‌گوید که همه مقامات آمریکا به اسرائیل می‌آیند تا اسرائیل را مهار کنند و مانع از آن شوند که نتانیاهو با صدور دستور حمله به ایران، آمریکا را غافلگیر نماید.»

همزمان اعلام شد که عوزی آراد، مشاور امنیت ملی اسرائیل، روز دوشنبه وارد واشینگتن شده است تا برنامه تحریم‌های مورد نظر اسرائیل در مورد ایران را با سران آمریکا هماهنگ کند.

نخست‌وزیر اسرائیل خواهان برقراری تحریم‌های نفت و گاز و بنزین در مورد ایران است، اما به نظر می‌رسد که آمریکا و جامعه جهانی این درخواست را رد کنند.
XS
SM
MD
LG