لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

شادی صدر، برنده جایزه بین‌المللی شجاعت زنان در سال ۲۰۱۰


شادی صدر، فعال حقوق زنان
شادی صدر، فعال حقوق زنان
وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه نام شادی صدر، فعال حقوق زنان و وکیل پرونده‌های حقوق بشری در ایران، را به همراه ۹ زن دیگر از کشورهای مختلف به عنوان برنده «مدال بین‌المللی شجاعت زنان» اعلام کرد.

ده برنده جایزه بین‌المللی شجاعت زنان در سال ۲۰۱۰ روز دهم مارس، ۱۹ اسفندماه سال جاری، دو روز پس از روز جهانی زنان در واشینگتن جایزه خود را از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، دریافت خواهند کرد.

شادی صدر، فعال ایرانی حقوق زنان، در چند ماه گذشته چندین جایزه بین‌المللی را به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه حقوق بشر از آن خود کرده است. او از جمله در آبان‌ماه گذشته نیز در شهر لاهه هلند جایزه لاله حقوق بشر این کشور را دریافت کرد.

به دنبال انتخابات ریاست جمهوری و آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه آن، خانم صدر در تیرماه سال جاری در راه شرکت در نماز جمعه تهران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر و پس از یازده روز آزاد شد.

دیگر برندگان جایزه شجاعت زنان در سال ۲۰۱۰ عبارت‌اند از شکریه اصیل از افغانستان، شفیقه قریشی از افغانستان، آندرولا هندریکس از قبرس، سونیا پیر از جمهوری دومینیکن، آن انجوگو از کنیا، لی آئه‌ران از کره جنوبی، یانسیلا مجید از سری‌لانکا، ماری کلود نداف از سوریه و جستینا موکوکو از زیمبابوه.

جایزه بین‌المللی شجاعت زنان در ماه مارس سال ۲۰۰۷ به دست کاندولیزا رایس، وزیر خارجه دولت جرج بوش، با هدف تقدیر از زنانی از سراسر جهان بنیان گذاشته شد که در پیشبرد حقوق زنان در کشور خود «شجاعتی استثنایی» از خود نشان داده‌اند. این جایزه به زنانی تعلق می‌گیرد «که در راه عدالت اجتماعی و حقوق بشر تلاش می‌کنند».

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا به همین مناسبت از قول ملانی ورویر، نخستین سفیر مسائل زنان جهان در این وزارتخانه، آمده است: «این ده زن بر خصومت‌ها، تهدیدها، دستگیری و حملات غلبه کرده و زندگی خود را وقف فعالیت در راه حقوق بشر کرده‌اند.»

در سال ۱۹۱۱، روز هشتم مارس مطابق با ۱۷ اسفندماه برای تقدیر از دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان «روز جهانی زنان» نام گرفت. در برخی از کشورها چون روسیه، چین، ویتنام و بلغارستان روز جهانی زنان تعطیلی ملی نیز هست.
XS
SM
MD
LG