لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

لیبرمن پیشنهاد تحریم ‌یک‌جانبه ایران از سوی آمریکا را مطرح کرد


آویگدور لیبرمن،‌ وزیر خارجه اسرائیل
آویگدور لیبرمن،‌ وزیر خارجه اسرائیل
همزمان با ابراز ناامیدی اسرائیل از پیش‌نویس تنظیم شده تحریم‌های جدید علیه ایران، وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد که معاون خود را در روزهای آینده به آمریکا می‌فرستد تا از واشینگتن بخواهد در برابر جمهوری اسلامی دست به «تحریم‌های یک‌جانبه» بزند.

مقصود آویگدور لیبرمن از تحریم‌های یک‌جانبه «الگوی تحریم‌های پنجاه ساله آمریکا علیه کوبا» است.

آقای لیبرمن شامگاه پنج‌شنبه بار دیگر این نظر خود را تکرار کرد که آمریکا نباید منتظر تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در شورای امنیت شود و می‌تواند مستقلا تحریم‌هایی جدی علیه ایران به کار گیرد.

آویگدور لیبرمن در یک نشست خبری در اورشلیم همچنین گفت: «روند بررسی تحریم‌ها در شورای امنیت آهسته و آهسته‌تر می‌شود.»

وزیر خارجه اسرائیل گفت: «قرار بود که (بررسی دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران) در ماه اکتبر آغاز شود. بعدا آن را به آخر ۲۰۰۹ موکول کردند. سپس آن را به فوریه انداختند. حالا هم می‌گویند که چند ماه دیگر طول می‌کشد.»

آقای لیبرمن گفت: «این این پا و آن پا کردن‌ها در حالی است که ایران با تمامی توان به برنامه اتمی خود شتاب بخشیده است.»

آقای لیبرمن برای دومین بار در سه روز اخیر اظهار نظر کرد که اگر آمریکا تحریم‌های جدی را حتی به طور یک‌جانبه در قبال ایران اجرا کند، جمهوری اسلامی «در عرض یک سال فرو می‌پاشد».

درخواست‌های آقای لیبرمن برای «برقراری تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا طبق الگوی تحریم‌ها علیه کوبا» در حالی مطرح شده است که این سخنان او با انتقادهای زیادی در اسرائیل روبه‌رو شده است.

روزنامه هآرتص روز جمعه نوشت: «بیش از پنجاه سال از سپری شدن تحریم‌ها علیه کوبا می‌گذرد و این کشور همچنان تحت حکومت برادران کاسترو است و چیز زیادی در کوبا به سود منافع غرب تغییر نکرده و نشانه‌ای هم از ضعیف شدن حکومت کاستروها در دست نیست.»

کوبا از همان اوان انقلاب خود تحریم شد. از سال ۱۹۶۲ به دستور جان اف کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا، هرگونه داد و ستد آمریکا و مردم آن با دولت و مردم کوبا تا به امروز ممنوع بوده است.

اما فیدل کاسترو، رهبر انقلاب سال ۱۹۵۹ کوبا، همچنان رهبر این کشور محسوب می‌شود که به خاطر ضعف ناشی از بیماری، رهبری را به برادرش، رائول، سپرده است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص در روز جمعه، آقای لیبرمن با این استدلال که تحریم‌های جدید علیه ایران عملی نخواهد شد در حالی می‌خواهد دانی آیالون، معاون خود، را به آمریکا بفرستد که این تصمیم خود را با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، هماهنگ نکرده است.

هاآرتص همچنین یادآور شده است که آقای نتانیاهو می‌کوشد نظرات خود را در مورد ایران با دولت باراک اوباما هماهنگ کند و او نگفته است که تلاش‌ها با هدف فروپاشی رژیم ایران دنبال شود.

در همین زمینه در واکنش به سخنان آقای لیبرمن، دفتر نخست وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نظر آقای نتانیاهو هیچ تغییری نکرده و او بر دیدگاه‌های پیشین خود تاکید دارد.»

به نوشته هاآرتص، پیش‌نویس تحریم‌هایی که از سوی آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش به روسیه و چین ارائه شده موجب «نومیدی» اسرائیل شده، و مقامات اسرائیلی معتقدند که این تحریم‌ها ضعیف بوده، و حتی معلوم نیست که همین تحریم‌های «نیم‌بند» نیز از سوی چین و روسیه حمایت شود.

در حالی که آمريکا، فرانسه و بريتانيا می‌گويند زمان افزايش تحريم‌های ايران فرا رسيده است، روسيه و چين روز پنج‌شنبه از ايران خواستند تا برای کاهش نگرانی‌های جهانی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی پيشنهاد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تبادل اورانیوم را بپذيرد.
XS
SM
MD
LG