لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

آمريکا خواستار آزادی دانشجوی ايرانی محکوم به اعدام شد


محمد امين وليان از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه دامغان
محمد امين وليان از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه دامغان
سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه نسبت به صدور حکم اعدام برای محمد امين وليان، دانشجوی دانشگاه دامغان، ابراز نگرانی شديد کرد و خواهان آزادی وی شده است

محمد امين وليان از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه دامغان که در ستاد تبليغاتی ميرحسين موسوی در اين شهر فعاليت داشته، پس از حوادث خشونت‌بار روز عاشورا در تهران دستگير شد و سايت‌های خبری نزديک به معترضان می‌گويند که دادستانی عمومی و انقلاب تهران از تأييد حکم اعدام وی در دادگاه تجديد نظر خبر داده است.

فيليپ جی کراولی، سخنگوی ارشد وزارت امور خارجه آمريکا، روز جمعه با انتشار بيانيه ای گفته است: «به نظر ما چنين مجازات رقت باری هيچ تناسبی با جرمی که وی مرتکب شده ندارد و بنابراين ما خواهان ازادی فوری وی هستيم».

سخنگوی ارشد وزارت امورخارجه آمريکا افزود: «اگر دولت ايران خواهان احترام از سوی جامعه بين المللی است، آنها بايد به آزدايهای اوليه مردم احترام بگذارند».

فيليپ کراولی همچنين از جمهوری اسلامی خواست تا تمام زندان سياسی خود را ازاد کند.

محمد وليان در در ارتباط با حوادث روز عاشور در تهران بازداشت شده و متهم است که به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاپ کرده است.

به گفته مقامات دولتی ايران در حوادث روز عاشورای تهران دست کم هشت نفر کشته شدند.

به گزارش رسانه های نزديک به معترضان، دادگاه رسيدگی کننده به اتهام‌های محمدامين وليان به رياست قاضی صلواتی با استناد به سخنان آيت‌الله مکارم شيرازی در مورد محارب بودن «حرمت‌شکنان روز عاشورا»، اين دانشجوی جوان را به اعدام محکوم کرده است.

اين در حالی است که آيت‌الله مکارم‌شيرازی روز پنج‌شنبه با صدور بيانيه‌ای تاکيد کرده است، هيچ‌گونه فتوايی در باره محارب بودن اين افراد صادر نکرده است.

همچنين آيت‌الله يوسف صانعی، يکی ديگر از مراجع تقليد در پاسخ به پرسشی در باره «محاربه» گفته است،هرگاه گروهی به اقدامات حکومت معترض باشند «قطعا» محارب نيستند و عمل آنها دفاع از حق است و حتی در برخی شرايط «واجب» است.

در همين زمينه، دفتر تحکيم وحدت، يکی از مهم ترين تشکل های دانشجويی، با انتشار بيانيه‌ای هشدار داده است در صورتی که مقامات جمهوری اسلامی اين حکم اعدام را لغو نکنند «تاوان سنگينی» برای آن خواهند پرداخت.

دفتر تحکيم وحدت در بيانيه خود با هشدار به پيامدهای صدور حکم اعدام برای اين فعال دانشجوی آورده است: « حرکات مذبوحانه اين چنينی مانع حرکت جنبش دانشجويی نخواهد شد و جنبش دانشجويی به مسير پرافتخار خود ادامه خواهد داد. همچنين به اقتدارگرايان نيز به صورت جدی هشدار می‌دهيم که کليه عواقب اجرای اين حکم بر عهده ايشان است و آنان تاوان سنگينی در اين خصوص خواهند پرداخت.»

تاکنون مقامات قضایی ایران نسبت به خبر صدور حکم اعدام برای این دانشجوی دانشگاه دامعان به طور رسمی واکنشی نشان نداده اند.
XS
SM
MD
LG