لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

اعتراض شدید زهرا رهنورد به نقض حقوق زنان در ایران


در آستانه روز جهانی زن، زهرا رهنورد با انتقاد شدید از نقض حقوق زنان در ایران و تصویب قوانین «واپس‌گرا و تبعیض‌آمیز» ابراز امیدواری کرده است، جنبش سبز بتواند در جهت رفع تبعیض علیه زنان گام‌های بلندی بردارد.

به نوشته سایت اینترنتی «کلمه» در آستانه روز جهانی زن، زهرا رهنورد در پیامی با تاکید بر نقش برجسته زنان ایران در تحولات و رویدادهای اجتماعی و سیاسی ایران به ویژه در سال‌های اخیر و در تاریخ معاصر، از نقض حقوق زنان در جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده است.

همسر میرحسین موسوی، از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران با بیان این که زنان پیشتاز جنبش سبز هستند، تاکید کرده است: « جنبش سبز تبلور آرمان‌های هر انسان آزاده و عدالت طلبی است و جنبش سبز به خاطر همین آرمان‌های والای انسانی و اخلاقی است که زنان را ارج می‌نهد و نقش بزرگ آنان را در طول تاریخ بشری و در تاریخ ملی و اسلامی ایران قدر می‌شناسد.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرده است، جنبش سبز بتواند گام‌های بلندی در جهت رفع تبعیض علیه زنان در ایران بردارد.

خانم رهنورد با اشاره به روز جهانی زن افزوده است: « جنبش سبز اهمیت این روز بزرگ را می‌شناسد و می‌داند چه رنج‌ها و نامرادی‌هایی که زنان تحمل کردند تا عصاره مطالبات آنان در این روز رخ نمود و برگی پرشکوه و زرین به فهرست پویش‌های تعالی‌خواهانه، آزادی خواهانه و مساوات طلبانه افزود.»

رییس پیشین دانشگاه الزهرا با نام بردن از شخصیت‌های بزرگ زن در تاریخ ایران این پرسش را مطرح کرده است که « آیا سزاوار چنین شخصیت بزرگی این گونه رفتارهای تبعیض خواهانه و ضد زنی است که فرهنگ حاکم و قوانین من درآوردی مجلس بدان پرداخته است؟»

اشاره خانم زهرا رهنورد به «لایحه حمایت از خانواده» است که به تازگی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب شده است و به مردان اجازه می‌دهد، در شرایطی مانند بیمار شدن همسرانشان، همسر تازه‌ای اختیار کنند.

زهرا رهنورد کسانی را که چنین قانونی را تصویب کرده‌اند، متهم کرده است که « در هزاره سوم میلادی ، دنیای ماهواره و دیجیتالیسم و قدرت رسانه‌ها همچنان متحجرانه به زنان می‌نگرند.»

همسر میرحسین موسوی با بیان این قانون حمایت از خانواده «از روی دلسوزی برای لذت‌طلبان» تصویب شده است، خطاب به قانون‌گذاران ایرانی نوشته است: « به بهانه حمایت از خانواده، قانون چند همسری مطرح می‌شود. توجه کنید اینک زمانه کمون اولیه نیست بلکه دنیای امروزیست ، دنیای فردیت‌ها دنیای عشق و محبت یک زن و یک مرد به یکدیگر، دنیای فرزندانی که به آغوش یک پدر و یک مادر نیازمندند و نه یک پدر و چندین مادر.»

خانم رهنورد می‌افزاید: « راستی آیا لازم است برای ایجاد یک نظام هدونیستی لذت‌گرا قانون تدوین شود، پیشنهاد این است که لذت‌گرایان را به حال خود بگذارید! آنان کار خود را خوب بلدند. لازم نیست با هدف دلسوزی برای آنها کانون خانواده، این مهمترین واحد تحقق جامعه‌ای سالم را منهدم و ویران کنید.»

وی در عین حال «نیروهای واپس‌گرا» را متهم کرده است که با تصویب قوانین تبعیض‌آمیز در پی مقابله با زنانی هستند که برای « کسب آزادی و رفع تبعیض» مبارزه می‌کنند.

وی با تاکید بر این که «آبروی یک نظام ومشروعیت آن در گرو احترام به ملت و مطالبات آنان و به ویژه آبروی یک نظام به میزان ارج نهادن به زنان است»، به حکمرانان جمهوری اسلامی توصیه کرده است، زنان را ارج نهاده و در جهت سعادت آنان گام بردارند.

خانم زهرا رهنورد همچنین از تلویزیون جمهوری اسلامی خواسته است به جای تبلیغ الگوی رفتاری «زن سلیطه بد اخلاق، زن مطیع، زن سلطه طلب، زنان واقعی را که در سرزمین ما عزت و عظمت آفریدند الگوسازی کند »

خانم رهنورد در بخش دیگری از پیام خود به مناسبت روز جهانی زن به بیان نمونه‌هایی از قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان در جامعه ایران پرداخته و به شدت از آن انتقاد کرده است.

وی در این باره نوشته است:« در قوانین واپس‌گرا زن به عنوان جنس دست چندم تلقی شده، در کدام قلمرو است که تبعیض وبی عدالتی در قوانین ما لحاظ نشده .. دیه نامساوی زن و مرد، قوانین تبعیض آمیز مربوط به طلاق و تابعیت، سن پایین مسوولیت کیفری برای دختران و …آیا روح وانسانیت و جسم زن را خدا نیافریده؟»

خانم رهنورد با بیان این که «مردان آزاده» نیز از این تبعیض‌ها رنج می‌برند، افزوده است: « مشکل قانونی حضانت مادران صحنه زجر آور دیگری است که به قول سعدی دلی از سنگ بباید به سر راه فراق تا تحمل کند آن روز را که مادر از فرزند جدا می‌شود.»

بر اساس قانون خانواده در ایران که برگرفته از قوانین اسلامی است سرپرستی فرزندان در صورت جدایی میان زن و مرد، به پدر واگذار می‌شود و زنان تنها در سنین کودکی می‌توانند سرپرستی فرزندان خود را عهده‌دار شوند.

زهرا رهنورد پس از بیان قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان در جامعه ایران به سرکوب زنان فعال در جنبش سبز در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و نوشته است: « اما گل بود و به سبزه نیز آراسته شد. زنان زندانی که جرم‌شان عدالت طلبی و آزادی خواهی است و این همه را در جنبش سبز یافته‌اند. زنان روزنامه نگار زنان مبارز، زنانی که در کوچه و خیابان و در عرصه‌های مختلف از فعال جنبش زنان تا فعال حقوق بشر و کودکان، زنان کارگر و زنان معلم، همه و همه مصمم و استوار گام برمی‌دارند و از تحمل زندان و دیگر تهدیدها و مشقت‌ها نیز هراسی ندارند.»
XS
SM
MD
LG