لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

محمود عباس اسرائیل را به وقت کشی در مذاکرات متهم کرد


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
همزمان با حضور جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، و شدت گرفتن تلاش‌ها برای از سرگیری روند صلح، محمو عباس رئیس تشکیلات فلسطینی، طرف اسرائیلی را به وقت‌کشی در مذاکرات متهم کرد.

اظهارات ابومازن در حالی بیان می‌شود که کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین تصمیم اتحادیه عرب را برای آغاز مذاکرات چهارماهه غیرمستقیم با اسرائیل مورد تصویب قرار داد.

اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین که در نشست شنبه خود بر سر لزوم حمایت از مصوبه اتحادیه عرب اجماع نظر داشتند، تصویب نهایی این امر را به جلسه یکشنبه موکول کردند.

در نشست یکشنبه در رام الله محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت: «برای رسیدن به صلح باید اشغالگری پایان یابد» و همچنین بر لزوم استقلال فلسطین با پایتختی قدس شرقی تأکید کرد.

آقای عباس افزود: ما صلح عادلانه و راهکار تشکیل دو کشور را پذیرفته‌ایم اما طرف اسرائیلی وقت‌کشی می‌کند و با برنامه‌های شهرک‌سازی و یهودی‌سازی خود، پایه‌های حضورش در سرزمین‌های اشغالی را تقویت می‌کند.

آقای عباس گفت: «اکنون در مرحله بسیار دشوار و حساس مذاکرات هستیم».

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست چهارشنبه خود با حمایت از پیشنهاد دولت آمریکا، مقرر کردند که چهار ماه به تماس‌های غیرمستقیم میان اسرائیل و فلسطینی‌ها مهلت بدهند. آمریکا میانجی این تماس‌ها خواهد بود.

پس از موافقت نشست یکشنبه کمیته اجرایی ساف با از سرگیری تماس‌ها، صائب عریقات، رئیس بخش مذاکرات در ساف یکشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ملاقات می‌کند؛ دیداری که رسانه‌های اسرائیل برای آن اهمیت زیاد قائل شده‌اند.

این تحولات در حالی است که جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، که از شامگاه شنبه وارد منطقه شده، یکشنبه با نخست وزیراسرائیل دیدار کرده است.

پیش از آن، آقای میچل با اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز یک ساعت و نیم گفتگو کرد، که آقای باراک آن را «دیداری عالی» توصیف کرد.

آقای میچل دوشنبه در رام‌الله با این امید که پس از رایزنی با رئیس تشکیلات خودگردانی بتوان از سرگیری تماس‌های اسرائیل و فلسطینی‌ها را رسماً اعلام کرد، با محمود عباس دیدار می کند.

رسانه‌های اسرائیل تأکید می‌کنند که موضوع از سرگیری تماس‌های صلح، رسماً از زبان جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا اعلام خواهد شد.

آقای بایدن برای نخستین بار از آغاز کار دولت باراک اوباما، دوشنبه وارد اسرائیل خواهد شد.

از سوی دیگر، روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز یکشنبه نوشت که سندی محرمانه از وزارت خارجه اسرائیل را در اختیار گرفته که حاوی این ارزیابی است که علیرغم از سرگیری روند صلح، دولت اوباما در یک سال پیش رو، عمده تلاش خود را معطوف مسائل داخلی آمریکا و از جمله انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر خواهد کرد.

به نوشته هاآرتص، این سند نتیجه ارزیابی پژوهشگران مرکز مطالعات وزارت خارجه اسرائیل است که به آگاهی آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه و نیز سفیران اسرائیل رسیده است.

این سند در عین حال می‌گوید که «دیدگاه دولت باراک اوباما در قبال روند صلح اسرائیلی – فلسطینی، به موضع فلسطینی‌ها نزدیک می‌شود».

فلسطینی‌ها دولت‌های پیشین آمریکا را متهم می‌کردند که از اسرائیل به صورت یکجانبه حمایت می‌کند.

اما فیلیپ جی کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز شنبه اعلام کرد که ما با جدیت با هردو طرف تعامل داریم.

آقای کرولی تأکید کرد که هدف آمریکا، تحقق رویای «دو ملت، دو کشور» و استقلال فلسطین در کنار اسرائیل است.

آخرین دور تماس‌های اسرائیلی – فلسطینی دسامبر ۲۰۰۸ انجام شده بود. معلوم نیست که کدامیک از بندهای پذیرفته شده در دورهای قبلی مذاکرات اساس کار آغاز تماس‌های جدید خواهد بود.

در عین حال با وجود آنکه محمود عباس یکشنبه به نشست کمیته اجرایی ساف گفت «اسرائیل نپذیرفته است که مذاکرات از همان جائی که متوقف شده بود، از سرگرفته شود»، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد «مذاکرات از نقطه صفر شروع نمی‌شود».

در این میان، وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز در نشست یکشنبه خود در کوردووا در اسپانیا، از تجدید تماس‌های سیاسی صلح حمایت کرده و ابراز امیدواری کردند که این روند، به استقلال کشور فلسطین بینجامد.

جنبش حماس که از سرگیری تماس‌های فلسطینی‌ها با اسرائیل را «جنایت ملی» نامیده، در مخالفت با سفر جرج میچل و جو بایدن به منطقه گفته است که «سفر آنها، مهر تأییدی بر اقدامات اسرائیل در یهودی کردن مقدسات اسلامی است».
XS
SM
MD
LG