لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

اروپا و آمریکا انتخابات عراق را ستودند


 یک زن عراقی روز یکشنبه رای خود را در بغداد به صندوق می‌اندازد.
یک زن عراقی روز یکشنبه رای خود را در بغداد به صندوق می‌اندازد.
اروپا و ایالات متحده، روز یکشنبه از مردم عراق به خاطر شرکت در انتخابات به رغم وجود تحرکات خشونت‌آمیز تجمید کردند.

روز یکشنبه شورشیان عراقی با حمله به حوزه‌هایی را‌ی‌گیری دست کم ۳۸ نفر را به قتل رساندند؛ این حمله‌ها در حالی صورت گرفت، که این انتخابات در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و از جمله مرزهای این کشور و فرودگاه بین‌المللی بغداد بسته شده بود.

انتخابات روز یکشنبه، دومین انتخابات سراسری عراق از زمان حمله نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳ به این کشور بود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایلات متحده، با صدور بیانیه‌ای گفت: «من برای میلیون‌ها عراقی که در مقابل خشونت کنار نکشیدند و امروز از حق خود برای رای دادن استفاده کردند، احترام بسیاری قائلم.»

باراک اوباما افزود: «مشارکت آنها نشان می‌دهد که مردم عراق راهی را انتخاب کرده‌اند که آینده خود را از راه فرایند سیاسی شکل بدهند.»

روز یکشنبه میلیون‌ها عراقی با وجود ترس از حمله با بمب و خمپاره، به پای صندوق‌های رای رافتند. در روز رای گیری‌ افزون بر بغداد که بیشترین حمله‌ها متوجه آن بود شهرهای فلوجه، بعقوبه، سامرا و چندین و چند منطقه دیگر از حمله‌ شورشیان بی‌نصیب نماندند.

در همین حال دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا، نیز اظهار داشت که خون‌ریزی‌های روز یکشنبه نمایانگر چالش‌هایی است که عراق همچنان با آن مواجه است.

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در این انتخابات با رقیبان عمده‌ای مواجه بود: مجلس اعلای اسلامی عراق، حزب مقتدی صدر (التیار الصدری) و حزب نخست‌وزیر سابق ایاد علاوی.
وزیر خارجه بریتانیا گفت: «عزم (مردم) برای رای دادن چشمگیر بود؛ اما خشونت و از دست رفتن جان انسان‌ها نشان از میزان چالشی است که مردم عراق با آن مواجهند.»

دیوید میلیبند افزود: «مردم عراق میلیونی رای دادند، و روشن ساختند که یک دولت کارآمد، پاسخگو و فراگیر می‌خواهند؛ دولتی که واقعا برپایه منافع ملی عمل کند، نه منافع فرقه‌ای.»

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، نیز مردم عراق را به خاطر شرکت در انتخابات تحسین کرد و گفت: «عراقی‌ها برای آینده و فرزندانشان رای دادند.»

برنار کوشنر تاکید کرد که فرانسه و کشورهای اروپایی «درکنار ‌عراقی‌ها در مبارزه برای بازسازی کشورشان و دموکراسی خواهند ایستاد.»

کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در پیامی اظهار داشت میزان مشارکت مردم عراق در انتخابات «تایید دوباره‌ای برای تعهد مردم عراق به یک عراق دموکراتیک است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که این اتحادیه خود را به همکاری بلند مدت با عراق متعهد می‌داند.

در همین حال کمیسیون انتخابات عراق، از احزاب این کشور خواست تا زمان اعلام رسمی نتایج انتخابات پیروزی خود را اعلام نکنند.

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در این انتخابات با رقیبان عمده‌ای مواجه بود: مجلس اعلای اسلامی عراق، حزب مقتدی صدر (التیار الصدری) و حزب نخست‌وزیر سابق ایاد علاوی.
قرار است کمیسیون انتخابات عراق روز چهارشنبه و پنجشنبه پس از شمارش ۳۰ درصد آرا، نتایج اولیه انتخابات را اعلام کند.

دیوان عالی عراق، پس از اینکه شکایت‌های رسیده شده را بررسی کرد، در ظرف یک ماه آینده، نتایج رای‌گیری را به تایید خواهد رساند.

در انتخابات روز یکشنبه بیش از ۶۰۰۰ نامزد از ۸۶ گروه و حزب سیاسی برای به دست آوردن ۳۲۵ کرسی پارلمانی رقابت کردند.

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، در این انتخابات با رقیبان عمده‌ای مواجه بود: مجلس اعلای اسلامی عراق، حزب مقتدی صدر (التیار الصدری) و حزب نخست‌وزیر سابق ایاد علاوی.

XS
SM
MD
LG