لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

تلاش همزمان بایدن و میچل برای از سرگیری مذاکرات صلح


 جو بایدن در فرودگاه بن گوریون تل آویو؛ دوشنبه ۸ مارس
جو بایدن در فرودگاه بن گوریون تل آویو؛ دوشنبه ۸ مارس
یک روز پس از موافقت کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین با ازسرگیری مذاکرات غیر مستقیم صلح با اسرائیل، جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، دوشنبه در رام الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی، درباره دور تازه تماس های صلح رایزنی کرده است.

پیشتر اعلام شده بود که ابومازن یک پاسخ کتبی را به آقای میچل ارائه می کند.

آقای میچل که در یکسال اخیر دوازده بار دیگر نیز به خاورمیانه سفرکرده، در چارچوب دورتازه کوشش ها با هدف ازسرگیری تماس های راکدمانده سیاسی اسرائیل و فلسطینی ها، از شنبه در منطقه بسر می برد.

آقای میچل دوشنبه برای دومین بار در این دور از ماموریتش، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل، در بیت‌المقدس دیدار کرد.

آقای نتانیاهو یکشنبه پس از اولین دور مذاکراتش با دیپلمات ارشد آمریکایی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات «سازنده» باشد.

کمیته اجرایی ساف یکشنبه در نشست خود در رام الله، پیشنهاد آمریکا برای انجام مذاکرات غیر مستقیم فلسطینی ها با اسرائیل را پذیرفت. اتحادیه عرب نیز چهارشنبه از این پیشنهاد دولت آمریکا حمایت کرد.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، نیز که دوشنبه وارد اسرائیل شد؛ وی در دیدار سه شنبه با نخست وزیراسرائیل و ملاقات چهارشنبه با رئیس تشکیلات فلسطینی، در باره ازسرگیری روند صلح گفتگو می کند.

همه ارزیابی ها حاکی است که آقای بایدن رسما دور تازه روند صلح را اعلام خواهد کرد.

ابو مازن درحالی وارد دور دیگری از مذاکرات سیاسی با اسرائیل می شود که از زمان روی کارآمدن دولت نتانیاهو، پیش شرط گذاشته بود که تماس های سیاسی تنها پس از قطع کامل ساخت و سازهای اسرائیلی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس از سر گرفته شود.

صائب عریقات، رئیس بخش مذاکرات در ساف، دوشنبه به شبکه الجزیره گفت ابو مازن در دیدار با جرج میچل، خواستار دریافت توضیحاتی در باره مصوبه جدید وزارت دفاع اسرائیل برای ساخت ۱۱۲ واحد مسکونی جدید در یکی از شهرک های یهودی نشین موجود در کرانه باختری شهرک «بیتار ایلیت» شده است.

آقای عریقات به الجزیره گفت: «روند صلح هنوز از سر گرفته نشده که اسرائیل با کارهایش آن را به سوی نابودی می برد».

دفتر وزارت دفاع اسرائیل در واکنش اعلام کرد: «مصوبه جدیدی درکار نیست، بلکه سخن از موافقتی از زمان دولت اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل، است».

آقای باراک خود دوشنبه در کمیسیون امور خارجی و امنیت ملی پارلمان اسرائیل گفت که «فرصت مذاکرات غیرمستقیم یا مستقیم به آسانی بدست نمی آید که به آسانی بشود آن را از دست داد».

آقای صائب عریقات نیز دوشنبه به رادیوی ارتش اسرائیل گفت که دور تازه تماس های فلسطینی ها واسرائیل، «آخرین تلاش برای زنده نگاهداشتن روند صلح است» و افزود که «باید دید که آیا به اتخاذ تصمیم درمورد مسائل مهم منجر می شود یا خیر».

دور تازه مذاکرات غیرمستقیم، «گفت‌وگوهای نزدیکی» نام گرفته و قرار است در طول چهار ماه ادامه یابد.

شماری از مسائل حاد و اساسی که باید در این چهار ماه در باره آن تصمیم های سرنوشت ساز اتخاذ شود؛ استقلال کشور فلسطین، تعیین مرزهای اسرائیل و کشور مستقل فلسطین، سرنوشت شهرک های یهودی نشین کرانه باختری و شرق بیت المقدس (اورشلیم)، سرنوشت سیاسی بیت المقدس و سرنوشت چند نسل ازفلسطینی های فرزندان آوارگان جنگ استقلال ۱۴۸ اسرائیل است.

بسیاری ازناظران نسبت به احتمال دستیابی به راه حل های نهایی برای این معضلات حاد و بغرنج - آن هم تنها در چهار ماه و در مذاکراتی غیر مستقیم- تردید جدی دارند.

ادامه مخالفت شدید گروه های «جبهه مقاومت» فلسطینی با نیت تشکیلات خود گردانی برای ازسرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل نیز به نوبه خود یک چالش کاملا جدی است.

اما آقای میچل که از سوی آمریکا نقش میانجی را در مذاکرات غیر مستقیم خواهد داشت، در کارنامه خود برای حل یک معضل عظیم جهانی دستآوردی درخشان داشته است.

جرج میچل، در کنار بیل کلینتون نقشی مهم در دستیابی ایرلند به پیمان صلح و پایان دادن به نزاع مسلحانه دیرینه داخلی ایرلند شمالی داشت.

این واقعیت که آقای میچل ریشه لبنانی دارد و زاده یک خانواده مسیحی لبنانی بوده و به زبان عربی نیز مسلط است، در اعتماد نسبی فلسطینی ها به او تا حدی سهم دارد.
XS
SM
MD
LG