لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

« درخواست رهبر ایران ازنمایندگان مجلس برای توجه به استدلال‌های دولت درباره یارانه ها»


محمود احمدی نژاد، رییس دولت ایران در مجلس شورای اسلامی
محمود احمدی نژاد، رییس دولت ایران در مجلس شورای اسلامی
در حالى که محمود احمدى‌نژاد با شرکت در جلسه غیرعلنى مجلس شوراى اسلامى از نمایندگان مجلس خواسته است با درخواست وى در خصوص اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان به عنوان درآمد دولت از محل هدفمند کردن یارانه‌ها موافقت کنند، برخى گزارش‌ها از توصیه رهبر جمهورى اسلامى به نمایندگان مجلس براى توجه به «استدلال‌هاى» دولت در این باره حکایت دارد.

به گزارش خبرگزارى‌هاى داخلى ایران عصر روز سه‌شنبه محمود احمدى‌نژاد با شرکت در جلسه غیرعلنى و غیر رسمى مجلس شوراى اسلامى از نمایندگان مجلس خواست، با اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان به عنوان درآمدهاى دولت از محل اجراى قانون هدفمند سازى یارانه‌ها موافقت کنند.

پیشتر اعضاى کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شوراى اسلامى هنگام بررسى لایحه بودجه دولت براى سال ۱۳۸۹ خورشیدى، که کلیات آن روز دوشنبه به تصویب رسید، میزان درآمد پیش‌بینى شده دولت از محل هدفمندسازى یارانه‌ها را به نصف کاهش داده بودند.

به گفته چند تن از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى، محمود احمدى‌نژاد در جلسه غیر علنى مجلس گفته است که در صورت کاهش ۲۰ هزار میلیارد تومانى درآمدهاى دولت از محل اجراى قانون هدفمند سازى یارانه‌ها « اهدافى که دولت براى اجراى این قانون در نظر گرفته است محقق نمى‌شود.»

در چارچوب قانون هدفمندسازى یارانه‌ها که چندى پیش پس از کشمکش بسیار به تصویب رسید، قرار است در سال آینده خورشیدى یارانه‌هاى پرداختى به کالاهاى اساسى و حامل‌هاى انرژى حذف شود.

در حالى که مخالفان نسبت به آثار تورمى اجراى این قانون در جامعه به ویژه در صورت اجراى آن در یک مرحله هشدار داده‌اند، دولت بر اجراى یک مرحله‌اى آن اصرار دارد.

این در حالى است که حتى بسیارى از اقتصاددانان اصولگرا نیز نسبت به تصویب پیشنهاد ۴۰ هزار میلیارد تومانى دولت هشدار داده و با توجه به «شیب تند هدفمندسازى یارانه‌ها» در صورت تصویب این پیشنهاد، از آن به عنوان خطرى جدى براى وضعیت اقتصادى و اجتماعى کشوریاد کرده‌اند.

احمد توکلى، یکى از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى در مخالفت با لایحه بودجه دولت و نیز نحوه اجراى قانون هدفمندسازى یارانه‌ها گفته است: « اجراى لایحه دولت رشد منفى اقتصاد و تورم ۵۰ درصدى را براى سال آینده در پى خواهد داشت. تورم ۵۰ درصدى ناشى از اجراى لایحه بودجه و طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بیکارى را به دنبال دارد و کمر تولیدکنندگان و مستضعفان را مى‌شکند.»

پیشتر نیز نجیب حسینى، نماینده مینودشت و کلاله و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شوراى اسلامى با انتقاد از لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفته بود: « بنابر اعتراف کارشناسان، حدود ۲۰ درصد در اثر اجراى هدفمند کردن یارانه ها تورم خواهیم داشت، بنابراین یک تورم ۴۰ درصدى در سال آینده در انتظار مردم است.»

به گفته وى طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از مسیر اصلى خود «یعنى حذف یارانه حامل‌هاى انرژى» منحرف شده و«کالاهاى اساسى همچون شیر،‌ نان و گندم را نشانه گرفت، غافل از اینکه تبعات جبران ناپذیرى بر زندگى اقشار محروم خواهد گذاشت.»

در این میان به گفته ولى اسماعیلى، یکى از نمایندگان اصولگراى مجلس، محمود احمدى‌نژاد در سخنان روز سه‌شنبه خود در جلسه غیر علنى مجلس میزان کنونى نرخ تورم در کشور را کمتر از ۱۲ درصد دانسته و گفته است: « در صورت تصویب ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد نه تنها تورم موجود بالا نمى‌رود، بلکه این تورم پایین خواهد آمد، چرا که افزایش نقدینگى در کشور وجود ندارد و دولت پول را از مردم مى‌گیرد و به خود مردم پس مى‌دهد.»

این در حالى است که در آستانه سال جدید خورشیدى هنوز مشخص نشده است که دولت به چه کسانى و چگونه یارانه نقدى پرداخت خواهد کرد. پیشتر طرح «خوشه‌بندى خانوارهاى ایرانى» با اعتراض‌هاى گسترده مردم روبرو شده و عملاً از دستور کار خارج شده است.

«توصیه رهبر»

پیش از حضور محمود احمدى‌نژاد در جلسه غیر علنى مجلس شوراى اسلامى، محمد رضا تابش، دبیرکل فراکسیون نمایندگان اصلاح طلب مجلس در گفت و گو با خبرگزارى ایلنا از دیدار على لاریجانى، رییس مجلس با رهبر جمهورى اسلامى درباره قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در روز سه‌شنبه خبر داده بود.

بر اساس این گزارش این دیدار در پى آن صورت گرفته است که محمود احمدى‌نژاد نامه‌اى در این باره به آیت‌الله على خامنه‌اى نوشته بود.

هر چند هنوز از محتواى نامه احمدى‌نژاد خطاب به رهبر جمهورى اسلامى خبرى منتشر نشده است، اما آیت‌الله خامنه در دیدار صبح روز سه‌شنبه با على لاریجانى با «محکم» ارزیابى کردن استدلال‌هاى دولت از نمایندگان مجلس خواسته است، تا «فرصتى فراهم شود تا رئیس‌ دولت هم بتواند استدلال‌ها و حرفهایش را پیرامون هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح کند.»

پیشتر نیز آیت‌الله خامنه‌ای از نمایندگان مجلس خواسته بود، با دولت احمدی‌نژاد «مدارا» کنند و رای اعتماد مجلس به بیشتر وزیران پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای تشکیل کابینه دولت دهم نیز با وجود مخالفت اولیه نمایندگان با شماری از وزیران پیشنهادی به «توصیه» رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفت.

در این میان موسى قربانى، یکى دیگر از نمایندگان مجلس پس از پایان جلسه غیر علنى عصر روز سه‌شنبه گفته است: « استنباط بنده این است که با حرف‌هایى که امروز آقاى احمدى نژاد در جلسه غیرعلنى با نمایندگان زدند احتمالا نمایندگان به درخواست دولت راى خواهند داد.»
XS
SM
MD
LG