لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

«ایران نتيجه تحقيقات خود درباره لوینسون را در اختيار آمريکا قرار دهد»


رابرت لوينسون، کارمند بازنشستۀ اف بی آی، پليس فدرال آمريکا،
رابرت لوينسون، کارمند بازنشستۀ اف بی آی، پليس فدرال آمريکا،
آمريکا، در سومين سال ناپديد شدن رابرت لوينسون، از ایران خواست تا نتیجه تحقیقات خود را درباره این شهروند آمریکایی در اختیار واشینگتن قرار دهد.

وزارت امورخارجۀ آمريکا، روز سه شنبه به مناسبت سومين سال ناپديد شدن رابرت لوينسون، شهروند آمريکائی در ايران، با انتشار بيانيه ای تاکيد کرد که مسئلۀ آقای لوينسون، تا بازگشت وی به ميهن اش، همچنان به عنوان يک اولويت برای دولت آمريکا، باقی خواهد ماند.

رابرت لوينسون، کارمند بازنشستۀ اف بی آی، پليس فدرال آمريکا، در سال ۲۰۰۷ ميلادی، سه سال پيش، در جريان يک سفر تجاری، در جزيرۀ کيش ناپديد شد و از آن هنگام تا کنون تلاش همسر و فرزندانش برای يافتن او بی نتيجه مانده است.

در دسامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی، خانم لوينسون، با مقام های رسمی دولت ايران ديدار و برای يافتن همسرش از آنان تقاضای کمک کرد. در آن هنگام مقام های ايرانی به وی وعدۀ همکاری و انجام تحقيقات گسترده دادند ولی هرگز به عهد خود وفا نکردند. تلاش های بعدی خانوادۀ لوينسن هم ثمری نبخشيده است.

بيانیۀ وزارت خارجۀ آمريکا از مقام های دولت ايران خواسته است که در اين زمينه به تعهدهای خود عمل کنند و جزئيات تحقيقات خود را در اختيار آمريکا قرار دهند.

در بيانیۀ وزارت خارجۀ آمريکا، همچنين با اشاره به زندانی بودن ديگر شهروندان آمريکائی در ايران، سه کوهنورد جوان، جاش فتال، شين باوئر و سارا شورد، و نيز کيان تاجبخش و رضا تقوی، از دولت جمهوری اسلامی ايران خواسته شده که هرچه زودتر، پروندۀ اين پنج شهروند آمريکائی را حل کند.

کيان تاجبخش، جامعه شناس شهری و استاد دانشگاه، يک شهروند ايرانی – آمريکائی است که به دنبال رويدادهای اعتراض آميز پس از انتخابات خرداد ماه گذشته، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی توسط ماموران امنيتی بازداشت و به بيش از دوازده سال زندان محکوم شد.

آقای تاجبخش در ارديبهشت سال ۱۳۸۶ نيز توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد و پس از چهار ماه زندان، با سپردن وثيقه ای يکصد ميليون تومانی از زندان آزاد گرديد.

آقای رضا تقوی نيز شهروند هفتاد و يک سالۀ آمريکايی ايرانی تبار است که بدون آن که مشخص شدن اتهامش و محاکمه از حدود دو سال پيش در زندان جمهوری اسلامی بسر می برد. دولت ايالات متحده، با توجه به سن و وضع جسمانی نحيف آقای تقوی، بارها خواستار آزادی وی براساس اصول انسانی شده است.
XS
SM
MD
LG