لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

سخنگوی شورای نگهبان: در مورد شکایت تاجزاده از جنتی چیزی دریافت نکرده‌ایم


عباسعلی کدخدایی؛ سخنگوی شورای نگهبان
عباسعلی کدخدایی؛ سخنگوی شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان ایران در مورد شکایت مصطفی تاجزاده، معاون پیشین وزارت کشور، از احمد جنتی، دبیر این شورا، گفته است که هر زمان شکایتی از شورا و اعضای آن مطرح بوده پاسخ داده‌ایم، [اما در این مورد] چیزی از قوه قضائیه دریافت نکرده‌ایم.

عباسعلی کدخدایی، این موضوع را در نشست خبری روز شنبه خود با خبرنگاران عنوان کرده و افزوده است که اگر شکایتی مطرح است، از قوه قضائیه سؤال شود.

اظهارات سخنگوی شورای نگهبان، در این نشست خبری، در خبرگزاری‌های داخلی ایران انعکاس یافته است.

موضوع شکایت مصطفی تاجزاده از دبیر شورای نگهبان به سال ۱۳۷۸ بر می‌گردد. آنجا که در جریان تأیید نتایج انتخابات مجلس ششم، شورای نگهبان به ابطال ۷۰۰ هزار رأی از آرای مأخوذه حوزه انتخابیه تهران حکم کرد.

آقای تاجزاده که در آن زمان معاونت سیاسی وزارت کشور را بر عهده داشت و از این رو مسئول برگزاری انتخابات بود، به همین دلیل از احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان شکایت کرده و معتقد بود که ابطال این شمار از آرای مأخوذه در حوزه انتخابیه تهران، باعث جابه‌جایی در فهرست راه‌یافتگان به مجلس ششم شده است.

در شرایطی که با وجود گذشت ۱۰ سال از این موضوع، شکایت آقای تاجزاده هیچگاه مورد بررسی قرار نگرفته است، بازداشت مصطفی تاجزاده در جریان حوادث پس از انتخابات و محاکمه‌هایی که در این مدت برای بررسی به اتهام‌های وی برگزار شد، باز دیگر موضوع شکایت از احمد جنتی را زنده کرد.

معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات، در جریان محاکمه‌های خود آشکارا گفته بود تا زمانی که به شکایت وی از دبیر شورای نگهبان رسیدگی نشود، حاضر به دفاع از خود نیست.

اکنون با توجه به اینکه پس از گذشت ۱۰ سال از طرح این شکایت، با توجه به گفته‌های سخنگوی شورای نگهبان به نظر می‌رسد که این شکایت هیچگاه در قوه قضائیه مورد پیگیری قرار نگرفته است.

آقای کدخدایی در نشست خبری روز همچنین در پاسخ به سوألی در مورد شائبه حمایت شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری دهم، گفته است که «انشاءالله دیگر تکرار نخواهد شد».

در انتخابات ریاست جمهوری دهم، غلامحسین الهام که علاوه بر عضویت در شورای نگهبان، همزمان وزیر دادگستری و سخنگوی دولت نهم بود، در حمایت از نامزدی محمود احمدی‌نژاد در برخی از نشست‌های انتخاباتی حاضر شده بود، که این موضوع از سوی طرفداران نامزدهای رقیب مورد انتقاد واقع شد.

نحوه بررسی بودجه ۸۹

سخنگوی شورای نگهبان در مورد نحوه بررسی بودجه ۸۹ نیز با انتقاد تلویحی از ارائه دیرهنگام لایحه بودجه گفته است که «این تجربه چند ساله‌ای است که برای بودجه اتفاق افتاده و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که با تشکیل جلسات فوق‌العاده نگذاریم چرخ اقتصادی کشور متوقف شود».

آقای کدخدایی همچنین افزوده است که در هفته گذشته بخش درآمدی لایحه بودجه ۸۹ به صورت غیررسمی از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال شد و مورد رسیدگی قرار گرفت که ظرف دو روز آینده پاسخ آن به مجلس می‌رسد».

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، این شورا به محض دریافت بخش هزینه‌ای بودجه آن را در دستور کار قرار خواهد داد تا در جلسات فوق‌العاده شورا به آن رسیدگی شود».

لایحه بودجه سال ۸۹ کشور، در بهمن‌ماه امسال با سه ماه تأخیر از سوی دولت دهم به مجلس ارائه شد و نمایندگاه مجلس هفته گذشته کلیات آن را از تصویب گذراندند تا در یک ماراتن نفس‌گیر در روزهای باقیمانده از سال ۸۸ به بررسی و تصویب جزئیات این لایحه بپردازند.
XS
SM
MD
LG