لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

پیشتازی نوری المالکی در شش استان عراق


صندوق‌های آرا در شهر نجف
صندوق‌های آرا در شهر نجف
برپایه آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری المالکی، در شش استان، از ۱۸ استان عراق، پیشتاز است.

برپایه آرای شمارش شده، از سوی کمیسیون انتخابات عراق که در روز یکشنبه منتشر شد، ائتلاف نوری المالکی، در استان شیعه‌نشین بصره نیز سایر رقبا را پشت سر گذاشته است و بدین ترتیب بخت نوری‌المالکی برای تشکیل دولت آینده بیشتر شد.

ائتلاف «دولت قانون» نوری المالکی، در استان مهم بغداد نیز نیز توانسته است سایر ائتلاف‌ها را پشت سر بگذارد.

کمیسیون انتخابات عراق روز یکشنبه اعلام کرد، در استان جنوبی بصره، از میان ۶۳ درصد آرای شمارش شده، ائتلاف «دولت قانون» ۲۲۰ هزار رای را از آن خود کرده و «ائتلاف ملی عراق» ، یک ائتلاف شیعه دیگر و نزدیک به احمد چلبی، ۱۲۱ هزار رای به دست آورده است.

بصره دومین شهر بزرگ عراق، و مرکز صنعت نفت این کشور است.

در همین حال برپایه نتایج اعلام شده، «ائتلاف عراق» که حامی ایاد علاوی، نخست وزیر سابق است، توانسته در استان سنی‌شنین انبار، در غرب این کشور اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد.

از میان ۵۸ درصد آرای شمارش شده در استان انبار، ائتلاف ایاد علاوی، با اختلاف زیاد، ۱۲۲ هزار رای را از آن خود کرده است ؛ ائتلاف سنی «جبهه توافق عراق» در استان انبار در مقام دوم است و توانسته ۲۲ هزار و پانصد رای را نصیب خود کند.

ایاد علاوی، که خود یک شیعه سکولار است، در این انتخابات توانسته است حمایت سنی‌های عراق را به دست آورد؛ محبوبیت ایاد علاوی برای سنی‌‌مذهبان عراق، به سرخوردگی آنها از رهبران سنی و موضع‌گیری‌های ضد ایران و نیز سیاست‌های‌ «غیرفرقه‌ای» وی نسبت داده شده است.

در همین حال ائتلاف حزب میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق، در استان دهوک پیشتاز است؛ این نتیجه بر پایه شمارش ۵۵ درصد آرای این استان اعلام شده است.

در انتخابات هفته گذشته عراق بیش از ۶۰۰۰ نامزد از ۸۶ گروه و حزب سیاسی برای به دست آوردن ۳۲۵ کرسی پارلمانی رقابت کردند.

این انتخابات، دومین انتخابات سراسری عراق از زمان حمله نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳ به این کشور بود.
XS
SM
MD
LG