لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

ميلی‌بند: چين و بريتانيا موافق اعمال فشار بر ايران هستند


آقاى ميلي‌بند روز يك‌شنبه براى ديدارى سه روزه از چين وارد شانگهاى شد و قرار است در مذاكرات خود علاوه بر موضوع برنامه هسته اى ايران، در باره مناسبات دو جانبه و افزايش همكارى ميان دو كشور با مقام های چینی گفت و گو کند.
آقاى ميلي‌بند روز يك‌شنبه براى ديدارى سه روزه از چين وارد شانگهاى شد و قرار است در مذاكرات خود علاوه بر موضوع برنامه هسته اى ايران، در باره مناسبات دو جانبه و افزايش همكارى ميان دو كشور با مقام های چینی گفت و گو کند.
وزير امور خارجه بريتانيا در آستانه عزيمت به پايتخت چين براى مذاكرات دوجانبه گفت که «لندن و پكن هم خواستار تعامل با ايران هستند و هم درباره اعمال فشار بر تهران به خاطر برنامه هسته‌اى ایران با يكديگر توافق دارند».

ديويد ميلی‌بند كه در شانگهاى با خبرنگاران سخن مى‌گفت تاكيد كرد كه دو كشور درباره اين كه ايران بايد خواسته شوراى امنيت سازمان ملل مبنى بر تعليق فعاليت‌هاى هسته‌اى خود را اجرا كند ديدگاه مشتركى دارند.

وى اظهار داشت: «بريتانيا و چين نه تنها در خصوص اين هدف كه ايران بايد به معاهده منع گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى احترام بگذارد، بلكه همچنين در زمينه لزوم دنبال كردن هر دو رهيافت تعامل و اعمال فشار بر ايران با يكديگر اشتراك نظر دارند.»

معاهده عدم گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى پيمانى بين‌المللى است كه هدف آن جلوگيرى از گسترش سلاح‌هاى اتمى به كشورهاى فاقد اين جنگ‌افزار از جمله چين و بريتانيا است.

آقاى ميلي‌بند روز يك‌شنبه براى ديدارى سه‌روزه از چين وارد شانگهاى شد و قرار است در مذاكرات خود علاوه بر موضوع برنامه هسته‌اى ايران، درباره مناسبات دوجانبه و افزايش همكارى ميان دو كشور با مقام‌های چینی گفت‌وگو کند.

وى در بخش ديگرى از سخنان خود گفت كه قصد دارد در مذاكره با ون جيابائو، نخست وزير، يانگ يه‌چى‌ئى، وزير امور خارجه، و ساير مقام‌هاى چين «در خصوص اين كه چگونه برنامه هسته‌اى ايران مى‌تواند تهديدى عليه ثبات و امنيت بين‌المللى باشد رايزنى كند».

خبرگزارى رويترز در اين زمينه گزارش داده است که به رغم اظهارات خوش‌بينانه وزير امور خارجه بريتانيا، گفت‌وگوهاى وى با مقام‌هاى چينى درباره ايران با دشوارى‌هايى روبه‌رو است.

كشورهاى غربى بارها از چين خواسته‌اند تا براى اعمال تحريم‌هاى جديد عليه جمهورى اسلامى ايران با قطعنامه شوراى امنيت سازمان ملل همراهى كند. اين كشورها تهران را متهم مى‌كنند كه معاهده عدم گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى را نقض كرده و در پى دستيابى به بمب اتمى است.

مقام‌هاى ايران اين اتهام را رد و هدف از تعقيب فعاليت‌هاى هسته‌اى را تهيه سوخت براى نيروگاه‌هاى برق اتمى آينده اين كشور عنوان كرده‌اند.

چين كه از متحدان نزديك تجارى ايران به شمار مى‌رود پيشتر با هر گونه تحريم تازه عليه برنامه هسته‌اى ايران مخالفت كرده بود. اين كشور كه از واردكنندگان عمده نفت خام از ايران است در شوراى امنيت داراى حق وتو است.

پكن در سال‌هاى اخير به سه قطعنامه تحريمى شوراى امنيت عليه ايران راى مثبت داده و بارها از راهكار دوگانه مذاكره و فشار بر ايران حمايت كرده است، ولى در ماه‌هاى اخير تمايلى به تحريم بيشتر ايران نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG