لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

همسر جعفر پناهی: نمی‌گذارند با همسرم ملاقات کنم


آقای جعفر پناهی همچنان در زندان به سر می برد.
آقای جعفر پناهی همچنان در زندان به سر می برد.
در حالی که شماری از فیلمسازان و بازیگران سینمای ایران خواستار آزادی جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی شده‌اند، همسر وی گفته است مقام‌های جمهوری اسلامی حتی اجازه نمی‌دهند وی با همسرش ملاقات کند.

طاهره ساعدی، همسر جعفر پناهی روز سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفته است، از زمان بازداشت آقای پناهی تاکنون وی نتوانسته است با همسر خود در زندان اوین ملاقات کند.

وی همچنین با اعلام این که تاکنون تنها دو بار تلفنی با همسرش صحبت کرده است، افزود: « پنج‌شنبه هفته پیش به برای ملاقات به زندان اوین رفتم، اما به من اجازه ملاقات ندادند.»

شبانگاه دهم اسفند ماه سال جاری ۲۵ نفر از مأموران وزارت اطلاعات پس از یورش به منزل آقای پناهی و بازرسی و فیلمبرداری از منزل وی، جعفر پناهی، همسرش طاهره ساعدی و دخترش سولماز پناهی را به همراه ۱۲ نفر از مهمانان‌شان بازداشت کرده بودند.

با این حال همسر و دختر آقای پناهی و بیشتر کسانی که در منزل این فیلمساز سرشناس ایرانی بازداشت شده بودند، دو روز بعد آزاد شدند، اما خود جعفر پناهی به همراه محمد رسول‌اف، دیگر فیلمساز ایرانی بازداشت‌شده همچنان در زندان به سر می‌برد.

این در حالی است که بازداشت جعفر پناهی با واکنش محافل هنری و سیاسی در سراسر جهان روبرو شده است.

در همين حال خبرگزاری ايلنا روز سه‌شنبه اعلام کرد، بيش از ۵۰ تن از بازيگران، فيلسمازان و کارگردانان سينمای ايران با ارسال نامه‌ای به رييس قو قضائيه و وزارت ارشاد جمهوری اسلامی خواستار آزادی جعفر پناهی و محمد رسول‌اف شده‌اند.

محمد سرير، فرهاد توحيدي، اصغر فرهادي، رخشان بني‌اعتماد، مجتبي ميرطهماسب، ماني حقيقي، شادمهر راستين، سارا قرچه داغي، ابراهيم مختاري، حميرا رياضي، بهمن كيارستمي، مهتاب نصيرپور، محمد رحمانيان، مهناز افضلي،كامبوزيا پرتوي، فاطمه معتمدآريا، محسن عبدالوهاب، ناصر صفاريان، بهرام عظيم پور، مهرداد لشگري، سعيد ابراهيم زاده، آناهيتا آبا، محس اميريوسفي، كامران شيردل از جمله هنرمندانی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

در بخشی از این نامه آمده است: « پاسخ ساخت فيلم، هرچند بدون مجوز، بازداشت و سلول انفرادي نيست. ما امضاكنندگان اين نامه مسرانه انتظار داريم كه وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي اطلاعات و رياست محترم قوه قضائيه تا پيش از پايان سال و در آستانه عيد نوروز موجبات آزادي هنرمنداني را كه تنها گناهشان ساخت فيلم است، فراهم آورند.»

هر چند برخی از منابع خبری در ایران علت بازداشت جعفر پناهی را «ساخت فیلمی علیه نظام» اعلام کرده‌اند، با این حال خانم طاهره ساعدی با رد این گزارش‌ها گفته است، فیلمی که در خانه آقای پناهی ساخته می‌شد، هیچ ارتباطی با رژیم ایران نداشته است.

وی همچنین اعلام کرد، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون موارد اتهامی علیه جعفر پناهی را اعلام نکرده‌اند.

همسر جعفر پناهی افزوده است: « من دیروز با جعفری‌دولت‌آبادی (دادستان تهران) صحبت کردم، ولی او پاسخ دقیقی به من نداد. با این حال حس کردم که او نظر مثبتی به این موضوع دارد.»

جعفر پناهی فیلمساز ۴۹ ساله و خالق آثاری چون «بادکنک سفید»، «آینه»، «دایره»، «طلای سرخ» و «آفساید» است که تاکنون از جشنواره‌های معتبری چون کن، ونیز و برلین جوایز متعددی دریافت کرده است. با این حال وزارت ارشاد اسلامی از اکران بیشتر فیلم‌های وی در ایران جلوگیری کرده است.

این فیلمساز ایرانی اوایل مردادماه سال جاری نیز هنگامی که به اتفاق همسر و دخترش و همچنین مهناز محمدی، یکی دیگر از فیلمسازان، برای ادای احترام به کشته‌شدگان پس از انتخابات به بهشت زهرا رفته بود از سوی نیروی انتظامی بازداشت و پس از مدت کوتاهی آزاد شد.

آقای پناهی، ششم شهریورماه امسال به عنوان رئیس هیئت داوران سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال به همراه دیگر اعضای هیئت داوری این جشنواره با شال‌های سبز برای حمایت از معترضان پس از انتخابات در افتتاحیه این جشنواره حاضر شد.

پس از بازگشت جعفر پناهی به ایران وی به دلیل حمایت علنی‌اش از معترضان به نتایج انتخابات به شدت تحت فشار قرار گرفت وهنگامی که وی در مهرماه قصد خروج از کشور به منظور حضور جشنواره فیلم بمبئی در هند را داشت، گذرنامه‌اش در فرودگاه تهران توقیف شد.

آقای جعفر پناهی در اواخر بهمن ماه نیز به دلیل ممنوع‌ الخروج بودن نتوانست در جشنواره فیلم برلین شرکت کند.
XS
SM
MD
LG