لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

هشدار بان کی‌مون نسبت به بی‌اثر شدن تلاش‌های صلح خاورمیانه


بان کی‌مون (راست) در کنار سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان
بان کی‌مون (راست) در کنار سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، با اعلام اینکه «آبادی‌سازی‌های اسرائیلی تلاش‌های صلح را بی‌اثر می‌کند»، سفر خود به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی را از شنبه آغاز کرد.

آقای بان که در پایان نشست گروه چهار جانبه حامی صلح خاورمیانه از مسکو به اسرائیل سفر کرده است، روز شنبه هنگامی که در کنار سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی، از مرزهای کرانه باختری دیدار می‌کرد، گفت: «پیام ما صلح است؛ پیامی که خواهان استقلال کشور فلسطین در جوار اسرائیل است».

آقای بان اسرائیل را فرا خواند تا گام‌های بیشتری برای بهبود زندگی فلسطینی‌ها بردارد تا زمینه برای استقلال کشورفلسطین فراهم شود.

سلام فیاض پیچیدگی‌های مرزهای کرانه باختری بویژه در اطراف شهر رام‌الله را که تنها ۲۰ کیلومتر با بیت‌المقدس فاصله دارد، از دیدگاه فلسطینی‌ها، برای دبیرکل سازمان ملل تشریح کرد.

سلام فیاض در نشست خبری در کنار آقای بان، خواهان قطع «تجاوزهای ارتش اسرائیل به سرزمین‌هایی شد که در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطینی است».

آقای فیاض اضافه کرد که «سخن گفتن از صلح، تا هنگامی که اسرائیل بر زمین‌هایی مسلط می‌شود که کشور فلسطین باید بر روی آن بر پا شود، کلامی است بیهوده».

آقای بان جمعه در نشست گروه چهار جانبه حامی صلح خاورمیانه در مسکو شرکت کرد؛ نشستی که در بیانیه پایانی آن، بر لزوم استقلال کشور فلسطین در جوار اسرائیل تا سال ۲۰۱۰ و پایان دادن به آبادی‌سازی‌های اسرائیلی در زمین‌های مورد نزاع با فلسطینی‌ها، تأکید شد.

گروه چهار؛ ایالات متحده، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل، در بیانیه خود، از مذاکرات غیرمستقیم و «بدون پیش شرط» اسرائیلی – فلسطینی با میزبانی آمریکا و «با هدف حل معضلات کنونی» حمایت کرد.

گروه چهار تأکید کرد که «تماس‌های اسرائیلی – فلسطینی می‌تواند به پیمانی منجر شود که به اشغالگری آغازشده از سال ۱۹۶۷ پایان دهد، و موجبات برپایی کشور مستقل، پایدار و مردمسالار فلسطین را فراهم آورد؛ کشوری که در جوار اسرائیل و دیگر همسایگانش در صلح و امنیت زندگی کند».

بیانیه گروه چهار در حالی که خشنودی عمیق فلسطینی‌ها را در پی آورد، با واکنش خشمگینانه وزیر خارجه اسرائیل روبه‌رو شد.

دبیرکل سازمان ملل؛ یکشنبه در غزه

دبیرکل سازمان ملل در سفر خود به منطقه، پس از گفت‌وگوهایی با سران اسرائیل، یکشنبه به غزه می‌رود.

آقای بان اندکی پس از دیدار پنجشنبه گذشته بارونس کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از غزه، به این باریکه می‌رود.

وی ژانویه ۲۰۰۹، نیز بلافاصله پس از عملیات «سرب مذاب» ارتش اسرائیل علیه تشکل‌های مسلح فلسطینی غزه، از غزه دیدار کرده بود.

غزه از ژوئن 2007 که حماس سلطه یک جانبه خود را برآن تکمیل کرد، در محاصره قرار گرفته است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در سفر خود به منطقه، شامگاه شنبه با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، و یکشنبه نیز با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل دیدار می‌کند.

همزمان با آقای بان، آقای جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه نیز یکشنبه دوباره به منطقه باز می‌گردد تا زمینه مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و فلسطینی‌ها را بسنجد.

با این حال محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی، شامگاه جمعه گفت که «احیای مذاکرات صلح تنها هنگامی امکان‌پذیر است که اسرائیل تصمیمات گروه چهارجانبه را اجرا کند و خانه‌سازی در آن سوی خط سبز را متوقف کند».

اشاره ابومازن به «خط سبز»، محدوده‌ای است که پس از جنگ سال ۱۹۴۸، میان کشورهایی که با اسرائیل وارد جنگ شده بودند؛ مصر، سوریه، اردن و لبنان، و دولت اسرائیل مورد تفاهم قرارگرفت، و پیمان مربوط به آن در سال ۱۹۴۹ امضا شد و تا سال ۱۹۶۷ که کشورهای عربی در«جنگ شش روزه» دوباره به اسرائیل حمله کردند، رعایت می‌شد.

حضور دبیرکل سازمان ملل در منطقه و بازگشت فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه درحالی است که نیروی هوائی اسرائیل شامگاه جمعه برای دومین بار در دو روز اخیر، هدف‌هایی را در نوار غزه بمباران کرد.

حملات جدید، فرودگاه قبلاً از کار افتاده «دهنیه» درغزه را هدف قرارداد؛ حمله‌ای که دست کم ۱۵ نفر را زخمی کرد.

اسرائیل در پاسخ به حمله راکتی روز پنجشنبه از غزه به مزرعه‌ای در جنوب اسرائیل که موجب مرگ یک کارگر تایلندی شد، این حملات هوایی را انجام داده است.
XS
SM
MD
LG