لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

طالبانی و مالکی خواستار بازشماری آرا شدند


جلال طالبانی(راست)، و نوری المالکی رئیس جمهور و نخست وز یر عراق
جلال طالبانی(راست)، و نوری المالکی رئیس جمهور و نخست وز یر عراق
جلال طالبانی و نوری‌ المالکی، رئیس جمهوری و نخست‌وزیر عراق، خواهان بازشماری آرای انتخابات پارلمانی این کشور شدند.

در حالی که در روز یکشنبه شمارش ۹۵ درصد از کل آرا پایان یافته است، ائتلاف ایاد علاوی، نخست وزیر سابق، از ائتلاف نوری المالکی جلوتر است.

برپایه آخرین نتایج آرا «ائتلاف عراق» که حامی ایاد علاوی نخست وزیر سابق است، با ۱۱هزار رای از ائتلاف «دولت قانون» نوری‌ الماکی جلوتر است.

ایاد علاوی، که خود یک شیعه سکولار است، در این انتخابات توانسته است حمایت سنی‌های عراق را به دست آورد؛ محبوبیت ایاد علاوی برای سنی‌‌مذهبان عراق، به سرخوردگی آنها از رهبران سنی و موضع‌گیری‌های ضد ایران و نیز سیاست‌های‌ «غیرفرقه‌ای» وی نسبت داده شده است.

روز یکشنبه، جلال طالبانی با صدور بیانیه‌ای خواستار بازشماری فوری آرا شد و گفت: «نظر به اهمیت این اتفاق، همه می‌خواهند که این انتخابات از انسجام، شفافیت و بی‌طرفی برخوردار باشد.»

جلال طالبانی در این بیانیه با بیان اینکه بازشماری آرا از «هرگونه شک و شبهه» جلوگیری می‌کند، تاکید کرده است که «به عنوان رئیس جمهور کشور، مسئولیت پاسداری از قانون اساسی و تضمین عدالت و شفافیت کامل را برعهده دارم.»

‌یک روز پیش از درخواست جلال طالبانی، برای بازشماری آرا، نوری المالکی، نخست وزیر عراق، نیز خواستار بازشماری آرای شده بود.

نوری المالکی شنبه شب با صدور بیانیه‌ای از کمیسیون انتخابات عراق خواست نسبت به بازشماری آرا اقدام کند تا به گفته او «این تجربه دموکراتیک و اعتبار انتخابات عراق محفوظ بماند.»

نوری المالکی، تاکید کرده است با چنین اقدامی «ثبات سیاسی» عراق حفظ می‌شود و از رو به وخامت رفتن اوضاع «امنیتی» و بازگشت «خشونت» به این کشور جلوگیری می‌شود.

گرچه تاکنون ائتلاف ایاد علاوی با فاصله اندکی در شمارش کل آرا از نوری المالکی، جلوتر است، اما ائتلاف نوری المالکی توانسته در هفت استان از ۱۸ استان عراق اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد؛ در انتخابات پارلمانی عراق نمایندگان به صورت استانی به پارلمان فرستاده می‌شوند و از این رو اکثریت داشتن در هر استان برای تشکیل فراکسیون نیرومند در مجلس از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در این انتخابات هم ائتلاف نوری الماکی و هم ائتلاف ایاد علاوی مدعی شده‌اند که در انتخابات تقلب شده است.

در همین حال کمیسیون انتخابات عراق، علی رغم در خواست رئیس جمهور و نخست وزیر عراق اعلام کرد که آرا بازشماری نخواهد شد.

با این حال هنوز مشخص نیست آیا گروه‌های سیاسی با فشار خود بتوانند این تصمیم کمیسیون انتخابات را تغییر دهند یا نه.

در انتخابات ۱۶ اسفند ماه عراق بیش از ۶۰۰۰ نامزد از ۸۶ گروه و حزب سیاسی برای به دست آوردن ۳۲۵ کرسی پارلمانی رقابت کردند.
XS
SM
MD
LG