لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

«آمریکا از شدت تحریم‌های تازه علیه تهران کاسته است»


تحریم‌های تازه از جمله شامل حال نیروگاه بوشهر که روس‌ها در آن کار می‌کنند نخواهد شد.
تحریم‌های تازه از جمله شامل حال نیروگاه بوشهر که روس‌ها در آن کار می‌کنند نخواهد شد.
گزارش روزنامه وال استریت جورنال در روز پنج‌شنبه حاکی از آن است که آمریکا برای جلب حمایت صددرصد چین و روسیه در شورای امنیت بر سر پرونده هسته‌ای ایران، در قطعنامه‌ پیشنهادی خود از شدت تحریم‌های تازه علیه تهران کاسته است. اما نوک پیکان تحریم‌ها هم‌چنان به سوی سپاه پاسداران خواهد بود.

به دلیل آن که روسیه و چین به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل قادرند هر گونه قطعنامه‌ای را وتو کرده و کلا از اعتبار بیندازند، ایالات متحده مجبور به جلب حمایت آنها پیش از بردن هر گونه پیشنهادی علیه جمهوری اسلامی به شورای امنیت است.

پکن و مسکو به دلیل منافع اقتصادی خود و روابط تجاری گسترده با جمهوری اسلامی تاکنون از پذیرش کامل تحریم‌های تازه علیه تهران سر باز زده و در این میان پکن هنوز بر راه دیپلماسی و گفت‌وگو تاکید می‌کند و آن را در مورد ایران هم‌چنان کارساز می‌داند.

به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، آمریکا برای راضی کردن دو کشور روسیه و چین به‌تازگی چندین مورد مهم از قطعنامه پیشنهادی خود برای تحریم‌های تازه علیه ایران را حذف یا تعدیل کرده است.

این روزنامه از جمله موارد حذف‌شده به «قطع دسترسی تهران به خدمات بانکی بین‌المللی و بازارهای بورس جهان» و همین طور «بستن راه‌های هوایی و دریایی به روی ایران» اشاره کرده است. همچنین کار بر روی پروژه‌های انرژی موجود از جمله نیروگاه بوشهر که روسیه در حال تکمیل آن است مشمول تحریم‌های تازه نخواهد بود.

با این حال وال استریت جورنال می‌گوید در قطعنامه تعدیل‌شده آمریکا هم‌چنان نوک پیکان حمله متوجه «مراکز اصلی قدرت در ایران» بالاخص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

این روزنامه از قول «فردی آشنا با محتوای قطعنامه جدید» می‌گوید که در این قطعنامه تعدیل شده به نقش سپاه پاسداران ایران در «فعالیت‌های هسته‌ای حساس» اشاره شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری سپاه، از جمله دست‌کم هفت میلیارد دلار در بخش انرژی کشور، را شناسایی کرده است.

ایالات متحده و متحدانش در تلاش‌اند که جمهوری اسلامی را به توقف غنی‌سازی اورانیوم وادارند که به نظر آنها قرار است برای ساخت تسلیحات اتمی در ایران به کار گرفته شود. تهران همواره این اتهام را رد کرده و اهداف خود را صرفا صلح‌آمیز توصیف کرده است.

در همین حال وال استریت جورنال از قول «مقامات آمریکایی» تاکید کرده است که دولت باراک اوباما در عین حفظ وحدت میان پنج عضو دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان هم‌چنان به دنبال وضع «شدیدترین اقدامات» علیه تهران است.

پی. جی. کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در این باره گفت: «ما در پی قطعنامه‌ای هستیم که فشاری چشمگیر بر دولت [ایران] وارد کند.»

وال استریت جورنال همچنین در گزارش خود از قطعنامه تعدیل‌شده آمریکا می‌گوید که تعدادی از تحریم‌های موجود علیه ایران تشدید خواهد شد، از جمله تشدید «بازرسی و توقیف بارهایی که از راه‌ آب‌های بین‌المللی به سوی ایران در حرکت‌اند».

این در حالی است که، آن طور که این روزنامه آمریکایی می‌گوید، آمریکا در قطعنامه اولیه خود پیشنهاد کرده بود که ورود تمام پروازهای خط هوایی ایران‌ار به آسمان کشورهای دیگر و کشتی‌های ایرانی به آب‌های بین‌المللی ممنوع شود.
XS
SM
MD
LG