لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

احتمال حمایت روسيه از تحریم بیشتر ایران؛ چین مذاکره را ترجیح می دهد


نمایی از تاسیسات غنی سازی نطنز
نمایی از تاسیسات غنی سازی نطنز
در حالی که روسيه از احتمال حمايت از تحريم های تازه عليه تهران سخن به میان آورده است، چين روز پنجشنبه بار دیگر اعلام کرد که برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی ايران ديپلماسی را بر تحريم ترجيح می دهد.

تازه ترين مواضع پکن و مسکو در قبال دور چهارم تحريم ها عليه ايران، پس از مذاکرات تلفنی روز چهارشنبه ديپلمات های بلندپايه آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، بیان می شود.

مارک ليال گرانت، سفير بريتانيا، در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه تصريح کرد که به وی گفته شده چين به طور اصولی «موافقت» کرده است تا در مذاکرات پیرامون تحريم های تازه عليه ايران مشارکت کند.

در همين حال، آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه، روز پنجشنبه گفت: مسکو احتمال دارد از تحريم ها عليه ايران حمايت کند، اما اين تحريم ها می بايست در راستای جلوگيری از گسترش سلاح های هسته ای باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه تاکيد کرد: مسکو تمايل دارد که مناقشه هسته ای ايران از طريق ديپلماسی حل شود.

آندره نسترنکو افزود: «اگر پيشرفت محسوسی در اين مسير حاصل نشود ، نمی توانيم از احتمال به کار گيری فشار های بيشتر عليه ايران به همراه تحريم ها صرفنظر کنيم».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه اضافه کرد: «اما چنين تحريم هايی می بايست به طور ويژه به جلوگيری از گسترش سلاح های هسته ای معطوف باشد، نه به سمت بخش مالی و اقتصادی اين کشور هدف گيری شوند.»

کشورهای غربی در تلاشند تا تحريم های تازه ای را عليه ايران تصويب کنند اما اين تلاش ها به دلیل مخالفت چين هنوز به نتيجه ای نرسيده است.

در همين زمينه، روزنامه وال استريت ژورنال گزارش داده است که آمريکا برای کسب حمايت چين و روسيه از قطعنامه چهارم تحريم عليه ايران مجبور شده است تا بخش هايی از اين پيش نويس را تعديل يا حذف کند.


تاکيد بر ادادمه گفت وگو

در همین زمینه، کين گانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چين، روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی خود تاکيد کرد که گفت وگو، باتوجه به سازگار بودن آن با منافع همه، همچنان «بهترين گزينه است و موجب ثبات و امنيت در منطقه می شود».

به رغم اين که چين تاکنون به سه قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران رای مثبت داده است اما طی ماههای اخير با تشديد اين تحريم ها مخالفت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چين بدون اشاره به موضوع تحريم ها بیشتر ایران گفت: «رويکرد ديپلماتيک موثر ترين شيوه است».


بريتانيا، آمريکا، فرانسه و آلمان اميدوارند که چين با مذاکرات رو در رو با ديگر اعضای گروه پنج به علاوه يک درباره پيش نويس تازه تحريم ها عليه ايران موافقت کند.

در همين حال يک ديپلمات غربی موافقت چين با دور ديگر مذاکرات درباره تحريم های احتمالی عليه ايران را گام مثبتی ارزيابی کرده و می گوید چين بعد از نشست اعضای اين گروه در ۱۶ ژانويه از حضور در اين مذاکرات خودداری کرده است.

چين همراه با آمريکا، روسيه، بريتانيا و فرانسه از اعضای دايم شورای امنيت است و حق «وتو» دارد.

با اين حال يک ديپلمات غربی پيش بينی کرده است که تحريم های تازه عليه ايران پيش از ماه ژوئن به تصويب نرسد.
XS
SM
MD
LG