لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

بازداشت بدون تعطیلات


یکی از سنت های همیشگی برنامه های رادیو و تلویزیون دولتی ایران در ایام نوروز، معرفی مشاغلی است که شاغلانشان حتی در روزهای تعطیل نوروز و لحظه تحویل سال مجبور هستند دور از خانواده فعالیت خود را ادامه دهند.

امسال اما در کنار معرفی شاغلان آشنای روزهای تعطیل همچون آتش نشانان، پرستاران، خبرنگاران، به نظر می رسد باید مشاغلی دیگر را نیز به این فهرست افزود. بازجویان زندان اوین و نیروهای لباس شخصی وزارت اطلاعات یا نهادهای موازی از جمله شاغلانی هستند که حتی در روزهای تعطیل همچنان فعالان سیاسی، مدنی، دانشجویان و روزنامه نگاران را بازداشت می کنند، به محل نامعلوم می‌برند و از آنها بازجویی می کنند.

دختران بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران که نزدیک به چهار ماه است در بازداشت به سر می برد، توانسته اند در پنجمین روز فروردین ماه امسال مادر خود را پس از تحمل ۲۵ روز انفرادی ملاقات کنند.

به گزارش سایت اینترنتی کلمه ، دو دختر بدرالسدات مفیدی، در روایت خود از دیدار با مادرشان در زندان اوین نوشته اند: «مادرمان را که دیدیم باورمان نمی شد. فشارهای بیست و پنج روز انفرادی به شدت ضعیفش کرده بود. مثل همیشه شاداب نبود و بسیار نگران می نمود. بسیار پریشان بود، مثل اینکه فشار زیادی را تحمل می کرد.»

دختران دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، از دست جوهری مادرشان در روز پنجم فروردین سخن گفته اند که ظاهرا نشانه ای از بازجویی شدن وی بوده که به نوشته دخترانش در تمام این مدت تقریبا هرروز به صورت فشرده ادامه داشته است. در این دیدار که در حضور بازجو انجام شده تا به جز موارد توافق شده بین آنها سخن دیگری رد و بدل نشود، بدرالسادات مفیدی از «خشن بودن بازجویی ها گله کرده و گفته است که بازجوهایش، بازجویی را از سی سال پیش شروع کرده اند.»

مفیدی گفته است که بیش از « بیست روز است به دلیل ناراحتی قلبی شبها به او قرص زاناکس که آرام بخشی قوی ست، می دهند به طوریکه صبح ها به سختی از خواب بیدار می شود و بیشتر اوقات حالت گیجی دارد.»

اما به جز بازجوها که در روزهای نوروز نیز مشغول به خدمت بوده اند، نیروهای امنیتی مسئول بازداشت نیز در این روزها بیکار نبوده اند، به گزارش سایت‌های اینترنتی، چند مامور لباس شخصی بامداد روز جمعه شیرین قرچه داغی، دانشجویِ پزشکی دانشگاه تهران، را در اطراف دانشگاه دستگیر و به محلی نامعلوم منتقل شد.

هنوز از علت دستگیری، محل بازداشت و وضعیت وی خبری منتشر نشده است و خانواده قرچه داغی به وزارت اطلاعات، انتظامات دانشگاه تهران و زندان اوین مراجعه کرده اند؛ اما مسولان از دستگیری وی ابراز بی اطلاعی کرده اند.

اما در حالی که بازجوها و نیروهای امنیتی در روزهای تعطیل و نیمه تعطیل همچنان بر سر کار خود حاضر می شوند این قضات و دادستان‌ها هستند که با خیالی آسوده به تعطیلات نوروزی رفته اند تا خانواده زندانیان در بند مانده از عماد بهاور، علی عرب مازار، علیرضا بهشتی شیرازی، حسین نورانی نژاد، ساسان آقایی و جعفر پناهی گرفته تا قربان بهزادیان نژاد، مهدی محمودیان، فیض الله عرب سرخی، مسعود باستانی، احسان مهرابی، احمد زیدآبادی، شیوا نظرآهاری، مجید توکلی، امید منتظری ، بهاره هدایت و دهها زندانی دیگر همچنان برای دیدار با خانواده های خود لحظه‌شماری کنند.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG