لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

اردوغان به مرکل: ترکیه با تحریم ایران مخالف است


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز دوشنبه اعلام کرد که وی با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برای تغییر سیاست هسته‌ای‌اش موافق نیست.

نخست وزیر ترکیه که در یک کنفرانس خبری با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در آنکارا شرکت کرده بود، گفت: «نظر ما این است که تحریم‌ها راه مناسبی نیست...به نظر ما بهترین راه، دیپلماسی است.»

ترکیه که یکی از اعضای غیر دایم شورای امنیت است، هنوز به طور مشخص اعلام نکرده است که هنگام رای‌گیری برای اعمال دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران چگونه رای خواهد داد.

با این حال آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز دوشنبه از ترکیه خواست که از اعمال تحریم علیه ایران پشتیبانی کند مگر اینکه تهران جامعه جهانی را مطمئن سازد که به دنبال ساخت جنگ‌افزار اتمی نیست.

آنگلا مرکل در این کنفرانس خبری گفت: «ما خشنود خواهیم شد اگر ترکیه در ماه آوریل به همراه ایالات متحده و اتحادیه اروپا به موضوع ایران رای (مثبت) بدهد.»

در مقابل این نظر رجب طیب اردوغان گفت: «ترکیه ۳۸۰ کلیومتر مرز با ایران دارد و ایران شریک مهمی است، به ویژه در حوزه انرژی. هنگامی که ما مناسباتمان را ارزیابی می‌کنیم نباید این را نادیده بگیریم.»

«ترکیه ۳۸۰ کلیومتر مرز با ایران دارد و ایران شریک مهمی است، به ویژه در حوزه انرژی. هنگامی که ما مناسباتمان را ارزیابی می‌کنیم نباید این را نادیده بگیریم.»

رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان در این کنفرانس مشترک همچنین نسبت به تاثیرگذاری سه دور تحریم علیه ایران ابراز تردید کرد و در اشاره‌ای آشکار به اسرائیل گفت: «ما مخالف سلاح‌های هسته‌ای در منطقه‌مان هستیم. اما آیا کشور دیگری در منطقه ما است که سلاح اتمی داشته باشد؟ بله هست. و آیا بر انها تحریم اعمال شده؟ نه.»

نخست وزیر ترکیه در ادامه تصریح کرد: «اگر جهان به ما اعتماد دارد، ما راه میانه‌ای را برای ایران پیدا خواهیم کرد. من امیدوارم که اگر به تلاشمان ادامه بدهیم به نتیجه خواهیم رسید.»

نخست‌ وزیر ترکیه در حالی از اهمیت مناسبات ایران با این کشور سخن می‌گوید که وزیر انرژی ترکیه روز سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد، آنکارا به زودی نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت گاز ایران تصمیم خواهد گرفت.

تانیر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه، گفته است که ارزش این معامله در حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

وزیر انرژی ترکیه ‌همچنین گفت که هم‌اکنون چند شرکت در حال تحقیق بر روی پروژه پارس جنوبی هستند و تصمیم ترکیه به ارزیابی‌های این شرکت‌ها بستگی دارد.

آنکارا در حالی این خبر را کرده است که هر گونه سرمایه‌گذاری ترکیه در حوزه نفت و گاز ایران، ناخرسندی ایالات متحده را در پی خواهد داشت.

تانیر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه همچنین تاکید کرد که این پروژه از پشتیبانی سیاستمداران در آنکارا برخوردار است.

ترکیه که یکی از شرکای خط لوله نابوکو است، از وصل شدن گاز ایران به این خط لوله حمایت می‌کند؛ این خط لوله از حمایت اتحادیه اروپا برخودار است و یکی از اهداف عمده آن کمتر شدن وابستگی به گاز روسیه است.
XS
SM
MD
LG