لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

عفو بين الملل: ايران در سال ۲۰۰۹ دست کم ۳۸۸ نفر را اعدام کرده است


عفو بين الملل در گزارش سالانه خود درباره اجرای مجازات اعدام در کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۰۹ ميلادی، اعلام کرد که ايران در اين سال دست کم ۳۸۸ نفر را اعدام کرده است.

اين سازمان مدافع حقوق بشر در گزارش سالانه خود تصريح کرده است که يک سوم اين اعدام ها در هشت هفته نا آرامی های پس از انتخابات رياست جمهوری در خردادماه سال ۱۳۸۸ اتفاق افتاده است.

عفو بين الملل در گزارش خود تاکيد کرده است: چين، ايران و سودان از مجازات اعدام به عنوان ابزار سياسی برای خاموش کردن مخالفان و همچنين پيشبرد برنامه های سياسی خود استفاده می کنند.

در گزارش عفو بين المللی آمده است که چين، به رغم این که تعداد اعدام ها را اعلام نمی کند، رتبه اول بيشترين اعدام ها را در سال ۲۰۰۹ داشته است و ايران در رتبه دوم قرار دارد. گروه های طرفدار حقوق بشر معتقدند که در چین سالانه چند هزار اعدام انجام می شود.

اين سازمان مدافع حقوق بشر می گويد: پس از آغاز نا آرامی های پس از انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد، ايران در مدت هشت هفته تا روز مراسم تحليف رياست جمهوری محمود احمدی نژاد ۱۱۲ نفر را اعدام کرده است.

عفو بين الملل می گويد اين افراد در دادگاه هايی به مرگ محکوم شده اند که از نظر قوانين بين المللی روند بررسی و محاکمه آنها مخدوش و غير منصفانه ارزيابی می شود.

دراين گزارش همچنين از «نمايش تلويزيونی اعترافات» محکومان به اعدام در ايران انتقاد شده است.

آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی، دو نفر از کسانی که در جريان محاکمه‌های دسته‌جمعی پس از انتخابات به جرم شرکت در «کودتای مخملی» محاکمه شده بودند، در بهمن سال گذشته به دار آويخته شدند.

در حالی دادگاه اين دو نفر همراه با متهمان حوادث پس از انتخابات ايران برگزارشد که گفته می شود اين دو نفر پيش از انتخابات رياست جمهوری ايران بازداشت شده بودند.

به گزارش عفو بين الملل، ۱۸ کشور در سال ۲۰۰۹ دست کم ۷۱۴ نفر را اعدام کرده اند و در همين حال و بيش از دو هزار نفر در ۵۶ کشور به اعدام محکوم شده اند.

عفو بين الملل در بخش ديگری از اين گزارش آورده است که ايران و عربستان سعودی، کماکان به اعدام نوجوانان زير ۱۸ سال ادامه می دهند.

دو معاهده بين‌المللی ميثاق حقوق کودک و ميثاق حقوق مدنی و سياسی، که ايران از جمله کشورهای امضاکننده آن است، اجرای حکم اعدام برای افراد زير ۱۸ سال را ممنوع کرده است. ايران جزو معدود کشورهايی است که نوجوانان در آن در معرض خطر اعدام قرار دارند.

عفو بين‌الملل می گويد عراق با ۱۲۰ نفر اعدام و عربستان سعودی با ۶۹ مورد اعدام ، دو کشور در خاورميانه هستند که در تعداد اعدام در اين منطقه در رتبه های پس از ايران قرار دارند.
XS
SM
MD
LG