لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

آمريکا: موافقت چين با مذاکره درباره تحریم های تازه علیه ايران


 سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد
سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد
سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت که چين با مذاکره درباره تحریم های احتمالی علیه ايران در شورای امنيت موافقت کرده است.

خانم رايس در مصاحبه با شبکه خبری «سی ان ان» اضافه کرده است:«چين موافقت کرده است تا در اينجا در نيويورک (مقر سازمان ملل متحد) مذاکره جدی را آغاز کند».

در همین زمینه، کاخ سفيد نیز روز چهارشنبه ابراز اطمینان کرد که پکن با واشینگتن بر سر اعمال تحریم‌های بیشتر در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران همکاری خواهد کرد.

چين تا به حال برای پيوستن به آمريکا، بريتانيا، فرانسه روسيه و آلمان به منظور اعمال دور جديدی از تحريم ها عليه ايران از خود اکراه نشان داده است. اما برپایه گزارش‌های منتشر شده ، موضع پکن در روزهای اخیر کمی نرم‌تر شده و به‌ویژه پس از مدت‌ها در جلسات گروه ۱+۵ شرکت کرده است.

بيل برتون، يکی از سخنگويان کاخ سفيد، روز چهارشنبه گفت:«چينی‌ها به خوبی می‌دانند که يک مسابقه تسليحاتی در خاورميانه به سود آنها نيست و از اين رو ما اطمينان داريم که می‌توانيم با آنها(چينی‌ها) بر سر پيشبرد اين امر و ايجاد فشاری موثر بر ايران با يکديگر همکاری کنيم».

در حالی کاخ سفید از همکاری چین برای فشار بر ایران خبر داده که قرار است سعيد جليلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ايران، برای گفت‌وگو با مقام‌های چينی راهی پکن می‌شود.

بر اساس اين گزارش، سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، قرار است روز پنجشنبه برای مذاکراتی که موضوع هسته‌ای ايران از محورهای اصلی آن است، وارد پکن شود.

این در حالی است که يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه گفته است نمايندگان گروه ۱+۵ روز چهارشنبه به صورت تلفنی درباره برنامه هسته ای ايران مذاکره کرده اند.

مارک تونر، يک سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا، می‌گويد که ديپلمات‌های بلندپايه کشورهای بريتانيا، فرانسه، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، روز چهارشنبه درباره «گام بعدی» برای افزايش فشار بر ايران برای توقف فعالليت های حساس هسته‌ای مشورت کردند.

در همین زمینه، خبرگزاری رويترز به نقل از يک منبع آگاه به مذاکرات ۱+۵ درباره ايران گفته است: اين شش قدرت جهانی و به ويژه چين و روسيه روز چهارشنبه توافق کرد‌ه‌ا‌ند تا مذاکرات درباره تحريم‌های تازه عليه ايران را آغاز کنند.

اين منبع آگاه همچنين اضافه کرده است: اين توافق در جريان مذاکرات تلفنی نمايندگان بريتانيا، فرانسه، آمريکا و آلمان با نمايندگان چين و روسيه به دست آمده است و قرار شده است کار تدوين قطعنامه شورای امنيت در چند روز آينده آغاز شود.

ديپلمات‌های غربی می‌گويند چين حاضر به همکاری با ديگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ برایاعمال تحریم‌های شدید علیه ایران نیست و خواهان سبک تر کردن اين تحريم‌ها است.

چين که از مهم‌ترين شريکان تجاری ايران است بارها تأکيد کرده است که برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران ديپلماسی را بر تحريم ترجيح می‌دهد، گرچه اين عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل، تا کنون از حق خود برای وتوی قطعنامه‌های تحريمی عليه ايران استفاده نکرده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG