لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

کاخ سفید: پیوستن چین به مذاکرات تحریم ایران گام بسیار مهمی است


کاخ سفید روز پنجشنبه با ابراز خرسندی از پیوستن چین به مذاکرات تحریم ایران، این اتفاق را «گامی مهم» ارزیابی کرده و پیش بینی‌ کرد که شورای امنیت در بهار امسال به دور تازه تحریم‌ها علیه ایران رای بدهد.

بیل بورتون، یک سخنگوی کاخ سفید، با بیان اینکه جامعه جهانی درباره فشار بر ایران متحده شده است، درباره پیوستن چین به مذاکرات گفت: «این گام بسیار مهمی است.»

سخنگوی کاخ سفید افزود: «ما این روند را ادامه خواهیم داد و رئیس جمهور بر این باور است که در این بهار ما خواهیم توانست به دیگر کشورها بر سر اعمال فشار واقعی بر ایران به توافق برسیم.»


بیل بورتون که در هواپیمای رئیس جمهوری آمریکا با خبرنگاران صحبت می‌کرد از اینکه هو جین‌تائو، رئیس جمهوری چین به نشست امنیت هسته‌ای در واشینگتن می‌آید، ابراز خرسندی کرد؛ این نشست چندجانبه قرار است در ماه جاری در واشینگتن برگزار شود.

سخنگوی کاخ سفید درباره مناسبات پکن- واشینگتن گفت: «ما رابطه پراهمیتی با چین داریم، رابطه‌ای که در چارچوب آن ما بر روی بسیاری از نگرانی‌های مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنیم.»

سخنگوی کاخ سفید افزود: «اما مواقعی هم وجود دارد که ما با هم توافق نداریم. به باور من این ثابت می‌کند که به رغم آن اختلاف نظرها، ما می‌توانیم درباره موضوعاتی چون خلع سلاح هسته‌ای همکاری کنیم.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین با تاکید بر نظر رئیس جمهوری آمریکا گفت که چین هر چه بیشتر نرخ ارز خود را با منطق بازار هماهنگ می‌کند.

در روزهای گذشته چین و آمریکا درباره ارزش یوآن دربرابر دلار درگیری لفظی پیدا کردند.

آمریکا چین را متهم می‌کند که ارزش پول خود را به طور مصنوعی پایین نگه داشته و از این طریق عرصه رقابت در بازار را برای دیگر رقیبان تنگ کرده است.

در حالی که آمریکا و دیگر کشورهای غربی از پیوستن چین به مذاکرات برای تحریم ایران ابراز خرسندی کرده‌اند، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در چین به سر می‌برد تا با مقام‌های چینی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند.

روز پنجشنبه برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه، نیز از پیوستن چین به مذاکرات تحریم ایران، استقبال کرد.

چین که عضو دایم شورای امنیت است، تاکنون با دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده و خواستار شکیبایی کشورهای غربی در قبال ایران شده است.
XS
SM
MD
LG