لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

پرونده نوه هاشمی ‌رفسنجانی به دادگاه انقلاب رفت


حسن لاهوتی، پسر فائزه هاشمی
حسن لاهوتی، پسر فائزه هاشمی
پرونده حسن لاهوتی، نوه اکبر هاشمی رفسنجانی، که روز دوم فروردین ماه هنگام ورود به ایران بازداشت و سپس آزاد شده بود، به اتهام «ارتکاب جرایم امنیتی» به دادگاه انقلاب ارسال شده است.

پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز یکشنبه اعلام کرد، پرونده حسن لاهوتی اشکوری، پسر فائزه هاشمی پس از «تکمیل تحقیقات و با صدور کیفرخواست» به دادگاه انقلاب فرستاده شده است.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران هیچ توضیحی در باره محتوای کیفرخواست صادره علیه نوه رییس مجلس خبرگان رهبری نداده و اتهام وی را صرفاً «ارتکاب جرایم امنیتی» اعلام کرده است.

حسن لاهوتی، که در بریتانیا مشغول تحصیل است، حدود دو هفته پیش هنگام بازگشت از لندن در فرودگاه تهران بازداشت و روز بعد با سپردن وثیقه ۷۳ میلیون تومانی آزاد شد.

به گفته عباس جعفرى‌دولت‌آبادى، دادستان تهران، نوه اکبر هاشمی رفسنجانی «با ابراز ندامت از اعمال ارتکابى» آزاد شده بود.

هر چند مقام‌هاى قضایى جمهورى اسلامى تاکنون دلیل بازداشت و تحت پیگرد قرار گرفتن حسن لاهوتی را اعلام نکرده‌اند، اما سایت اینترنتى جرس به نقل از «منابع آگاه» اتهام پسر ۲۳ ساله فائزه هاشمى را «انتقاد از رهبر جمهورى اسلامى» اعلام کرده بود.

به نوشته این سایت اینترنتى نزدیک به جنبش سبز، دستگاه‌هاى امنیتى جمهورى اسلامى اقدام به شنود گفت و گوهاى تلفنى حسن لاهوتى کرده و وى به دلیل «اهانت به مقام رهبرى» در جریان تماس تلفنى با یکى از دوستانش در تهران بازداشت شده است.

همچنین بر اساس اعلام دادسرای عمومى و انقلاب تهران حسین مرعشى، سخنگوى حزب کارگزاران سازندگى و یکی دیگر از بستگان هاشمى رفسنجانى نیز روز یکشنبه پس از اتمام مرخصى نوروزى‌اش به زندان معرفى شده است.

سخنگوى حزب کارگزاران سازندگى در روز ۲۸ اسفند ماه «با شکایت مدعى‌العموم» و براى «اجراى حکم یک ساله‌‌اش» بازداشت و روانه زندان اوین شده بود.

در اواخر خرداد ماه سال گذشته و در اوج اعتراض‌هاى مردمى نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران، پنج تن دیگر از اعضاى خانواده آقاى رفسنجانى از جمله فائزه هاشمى به اتهام «شرکت در راهپیماىى غیر قانونى» و «تحریک اغتشاشگران» براى مدت کوتاهى بازداشت شده بودند.

در ماه‌هاى پس از انتخابات ریاست جمهورى که با اعتراض‌هاى گسترده به نتیجه آن همراه بود اکبر هاشمى رفسنجانى و نزدیکان وى هدف حملات شدید تندروهاى حامی دولت و نزدیک به آیت‌الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ایران، قرار گرفتند.

رسانه‌هاى نزدیک به دولت، آقاى رفسنجانى و بویژه پسر وى، مهدى هاشمى، را متهم کرده‌اند که از اعتراض‌هاى هواداران جنبش سبز به نتیجه انتخابات حمایت کرده و در دامن زدن به این اعتراض‌ها نقش فعالى داشته‌اند.

اکبر هاشمى رفسنجانى که در سال ۱۳۸۴ رقیب اصلى محمود احمدى‌نژاد در دور دوم رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری بود از منتقدان جدى سیاست خارجى و عملکرد اقتصادى دولت‌هاى نهم و دهم به شمار مى‌رود.

رهبر جمهوری اسلامی در نخستین نمازجمعه خود پس از انتخابات با اشاره به سوابق آشنایی خود با اکبر هاشمی رفسنجانی و اختلاف نظر‌های میان وی و محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد، «نظرات آقاى رئیس جمهور به من نزدیک‌تر است.»
XS
SM
MD
LG