لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

ايران: شهرام اميرى ربوده شده است، نه پناهنده


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ايران با رد گزارش‌ها درباره پناهنده شدن شهرام اميرى، دانشمند هسته‌اى ايران، به آمريكا بار ديگر اين موضع تهران را تكرار كرد كه وى از سوى سازمان اطلاعاتی آمریکا، سيا، ربوده شده است.

شبكه تلويزيونى «اى‌بى‌سى» آمريكا هفته گذشته اعلام كرد كه شهرام اميرى، دانشمند اتمى ايران، به آمريكا پناهنده شده و با سازمان اطلاعات مركزى آمريكا، «سيا»، همكارى كرده است.

جمهورى اسلامى ايران مى‌گويد كه وى در جريان سفر خود به عربستان سعودى در اوايل خردادماه سال گذشته براى انجام عمره مفرده توسط سازمان جاسوسى آمريكا ربوده شده است.

رامين مهمانپرست، سخنگوى وزارت امور خارجه ايران، روز سه‌شنبه در گفت‌وگوى هفتگى خود با خبرنگاران ضمن رد پناهندگى آقاى اميرى به آمريكا گفت: «اين كه شهرام اميرى چه نظرى دارد و چه اقدامى كرده است كاملا مبهم است و ما اخبار در اين زمينه را به هيچ وجه قبول نداريم.»

وى افزود: «اظهارات مقامات رسانه‌اى آمريكايى تاييدكننده حرف ماست كه از ابتدا گفتيم سرويس‌هاى اطلاعاتى آمريكا در ربودن شهرام اميرى نقش داشته‌اند.»

شبكه خبرى اى‌بى‌سى در گزارش خود از «پناهنده شدن» شهرام اميرى گفته است كه «ماموران اطلاعاتى آمريكا طى برنامه‌‌اى درازمدت موفق شدند از طريق يك واسطه با شهرام اميرى در تهران تماس بگيرند و او را به ترك ايران ترغيب كنند.»

اين شبكه از قول برخى از مقامات آمريكا پناهندگى شهرام اميرى را يك «موفقيت اطلاعاتى» براى سيا دانسته است.

گزارش‌ها حاكى است كه شهرام اميرى، پژوهشگر دانشگاه مالك اشتر، وابسته به وزارت دفاع و پشتيبانى نيروهاى مسلح بوده و در سازمان انرژى اتمى ايران كار مى‌‌كرده است.

آقای امیری سه ماه پيش از فاش شدن تأسيسات اتمى قم در شهريورماه سال گذشته ناپديد شد.

«گلايه از روسيه»

سخنگوى وزارت امور خارجه ايران در بخش ديگرى از نشست خبرى خود از عدم تحويل سامانه موشكى اس – ۳۰۰ روسيه به ايران انتقاد كرد و از مسكو خواست تا تحت تاثير فشارهاى غرب قرار نگيرد.

آقاى مهمانپرست گفت: «اين موضوع جزء گلايه‌هاى ماست و اميدواريم روسيه اين سامانه را كه كاربرد دفاعى دارد و جنبه بازدارندگى دارد در چارچوب توافقات به ايران تحويل دهد.»

جمهورى اسلامى ايران خواهان آن است که از سامانه موشكى اس – ۳۰۰ براى حفاظت از تاسيسات اتمى خود در برابر هر گونه حمله احتمالى آمريكا و اسرائيل استفاده كند، ولى روسيه تاكنون از ارسال اين سامانه به ايران سر باز زده است.

اين سامانه قادر است موشک‌ها و هواپيماهاى در تيررس خود تا برد ۱۵۰ كيلومتر را هدف قرار دهد و سرعت رهگيرى آن دو كيلومتر در ثانيه است.

آمريكا و اسرائيل بارها اعلام كرده‌اند كه براى حل و فصل ابهام‌ها پيرامون اهداف برنامه هسته‌اى ايران پايبند به راهكار ديپلماتيك هستند، ولى گزينه نظامى را نيز از روى ميز حذف نكرده‌اند.

روز دوشنبه، باراك اوباما در گفت‌وگو با روزنامه «نيويورك تايمز» ايران را همراه با كره شمالى از اهداف بالقوه حمله هسته‌اى آمريكا دانست و گفت كه در صورت تهاجم آنها به آمريكا، اين كشور در چارچوب حمله هسته‌اى به آنها پاسخ خواهد داد.
XS
SM
MD
LG