لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

ذوالنور:‌ اسرائیل حمله کند،‌ قلب تل آویو را هدف می‌گیریم


مجتبی ذوالنور، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
مجتبی ذوالنور، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سپاه پاسداران روز دوشنبه بار دیگر هشدار داد که ایران در صورت حمله اسرائیل و متحدان غربی‌اش «قلب تل آویو» را هدف قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور دوشنبه شب در تهران گفت: «اگر دشمنی بخت خود را امتحان کند و تنها یک موشک به سوی ایران پرتاب کند، هنوز گرد و خاک آن تمام نشده، گرد و خاک موشک‌های ایران از قلب تل آویو بلند خواهد شد.»

مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همچنین ایران را «قدرت بالیستیک» نامیده و گفته است: «دشمن می‌داند که وقتی ایران برای فرستادن ماهواره امید به فضا (موشک) ماهواره‌بر سفیر را ساخت، این یعنی تبدیل شدن ایران به قدرت بالیستیک.»

آقای ذوالنور در پائیز گذشته نیز گفته بود که اگر اسرائیل یا آمریکا در حمله به ایران پیش‌دستی کنند، «ایران می‌تواند قلب اسرائیل را منهدم کند»، اما او تنها مقام سپاه پاسداران ایران نیست که نسبت به حمله به ایران بر سر برنامه‌ هسته‌ای هشدار داده است.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز سال گذشته در چند مورد هشدار داده بود که اگر اسرائیل در صدد حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران برآید، باید در انتظار موشک‌های ویرانگر ایران باشد.

یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی نظامی آیت‌الله خامنه‌ای، نیز صریح‌تر از فرمانده کنونی سپاه گفته بود که ایران با هر حمله‌ای که به آن صورت گیرد، نه تنها اسرائیل، بلکه صدها هدف وابسته به آمریکا در خلیج فارس و دیگر نقاط جهان را که پیشتر شناسائی کرده است، هدف قرار خواهد داد.

ایران در سال‌های اخیر به موشک‌های دورپروازی دست یافته که تا دو هزار کیلومتر نیز برد دارند. اما موشک‌های پیشین ایران از مدل «شهاب ۳» نیز با برد یک هزار و سیصد کیلومتر برای هدف قرار دادن اسرائیل کفایت می‌کنند.

اسرائیل با احساس خطر از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و «ابراز اطمینان از این که ایران می‌خواهد بمب اتم تولید کند» می‌گوید که گزینه نظامی علیه ایران را باید در دستور کار حفظ کرد تا ایران ناچار شود در برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گفته بود که برنامه هسته‌ای ایران به سوی نظامی شدن پیش می‌رود.

در مقابل جمهوری اسلامی همواره اتهام تلاش برای تولید تسلیحات اتمی را رد کرده و هدف خود از برنامه هسته‌ای را صلح‌آمیز توصیف کرده است.

ایران همچنین نشانه‌های تازه‌ای از نگرانی را بروز داده که ممکن است روسیه معامله امضا شده سال ۲۰۰۷ بین تهران و مسکو بر سر فروش سیستم دفاع موشکی اس – ۳۰۰ به ایران را عملی نکند.

در همین زمینه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه گفت که «ایران انتظار دارد که روسیه در مورد معامله موشک‌های اس – ۳۰۰ تحت تاثیر فشارهای سیاسی دیگر کشورها قرار نگیرد».

عده‌ای از کارشناسان نظامی بر این باورند که رسیدن موشک‌های پیشرفته اس – ۳۰۰ به دست ایران و نصب آن در اطراف تاسیسات هسته‌ای ایران هرحمله احتمالی به این سایت‌ها را ناکارآمد خواهد کرد.

در همین راستا، سران اسرائیل بارها با سفر به روسیه، از رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور درخواست اکید کرده‌اند که از انجام این معامله با ایران خودداری کنند.
XS
SM
MD
LG