لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

اوباما و مدودف در پراگ برای امضای استارت دو؛ ایران دیگر «مسئله اصلی»


باراک اوباما و دیمیتری مدودف آخرین بار در پیتسبرگ آمریکا با یکدیگر دیدار کردند.
باراک اوباما و دیمیتری مدودف آخرین بار در پیتسبرگ آمریکا با یکدیگر دیدار کردند.
رئیس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه واشینگتن را به مقصد پراگ، پایتخت جمهوری چک، ترک می‌کند تا مهم‌ترین معاهده اتمی کشورش را با روسیه امضا کند. در همین حال او در دیدار با همتای روسی‌اش برای جلب حمایت روسیه از تحریم‌های سنگین‌تر علیه تهران تلاش خواهد کرد.

امضای معاهده کاهش زرادخانه‌های اتمی دو کشور آمریکا و روسیه که جایگزین پیمان استارت خواهد شد علاوه بر این که گامی است به سوی روابط بهتر واشینگتن با مسکو حرکتی است به سوی هدف باراک اوباما برای جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای.

آمریکا و روسیه، دو قدرت اتمی بزرگ دنیا، ماه گذشته پس از تقریباً یک سال مذاکره و چانه‌زنی در مورد کاهش دادن سلاح‌های اتمی خود به توافق رسیدند.

بر اساس معاهده استارت دو که جایگزین استارت یک در سال ۱۹۹۱ خواهد شد، دو کشور تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را تا حد ۱۵۵۰ کلاهک کاهش خواهند داد که تقریبا دوسوم از معاهده استارت یک کمتر است.

آقای اوباما یک سال پیش در سخنرانی خود در شهر پراگ خواستار جهانی خالی از سلاح هسته‌ای شد. او در این سخنرانی وعده داد که در پی «صلح و امنیت در جهانی عاری از سلاح‌های اتمی» باشد.

امضای معاهده کاهش زرادخانه‌های اتمی آمریکا و روسیه دو روز پس از آن اتفاق می‌افتد که دولت ایالات متحده استراتژی تازه خود در محدود ساختن استفاده از سلاح‌های اتمی را اعلام کرد.

از سوی دیگر باراک اوباما هفته آینده در کنفرانس امنیتی واشینگتن میزبان سران ۴۷ کشور دنیا خواهد بود.

اما خبرگزاری‌ها می‌گویند رئیس جمهور آمریکا در روز پنج‌شنبه درست پیش از امضای معاهده با همتای روسی خود، دیمیتری مدودف، دیداری پشت درهای بسته خواهد داشت که در آن تلاش خواهد کرد حمایت بیشتر روسیه از تحریم‌های تازه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل را به دست آورد.

باراک اوباما دقیقاً همین پیام را در دیدار خود با همتای چینی‌اش، هو جین‌تائو،‌ نیز در حاشیه کنفرانس امنیتی واشینگتن در ۱۲ و ۱۳ آوریل، ۲۳ و ۲۴ فروردین‌ماه، دنبال خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از اندرو کوچینز، کارشناس روسیه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، می‌گوید که احتمالاً در دیدار اوباما با مدودف جمهوری اسلامی «مسئله اصلی» خواهد بود.

به گفته آقای کوچینز، نکته مهم برای آمریکا این است که پیش از مذاکره با چین بر سر تحریم بیشتر جمهوری اسلامی به توافق با روس‌ها نزدیک‌تر شود.

در حالی که روسیه و آمریکا هم‌چنان بر سر مسائل بسیاری، از ایران تا آزادی بیان در روسیه تا دفاع موشکی خود، با یکدیگر اختلاف دارند و امضای استارت دو تنها گام اول در نزدیکی دوباره دو کشور خواهد بود، نزدیکی این دو کشور نیز چندان به مذاق کشورهای شرق و مرکز اروپا خوش نیامده است.

کشورهای شرق و مرکز اروپا از جمله جمهوری چک که همگی کشورهای اقماری شوروی سابق بودند از این بیم دارند که ایالات متحده برای نزدیک شدن به روسیه از حمایت آنها دست بردارد.

به همین دلیل باراک اوباما پنج‌شنبه شب پس از امضای معاهده استارت دو، با سران ۱۱ کشور اروپایی در مراسم شام شرکت خواهد کرد تا به آنها اطمینان دهد که واشینگتن متحدان خود در سازمان ناتو را فدای رابطه‌اش با مسکو نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG