لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

آیالون: سیاست اتمی تازه آمریکا فشاری بر اسرائیل وارد نمی‌کند


دانیل آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل
دانیل آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل
اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که استراتژی اتمی تازه ایالات متحده فشاری بر روی اسرائیل ایجاد نخواهد کرد و این کشور هم‌چنان می‌تواند سیاست «ابهام عمدی و محاسبه شده» خود را در مورد توان هسته‌ای خود ادامه دهد.

به گفته دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل، از قول مقامات وزارت خارجه آمریکا، دولت اوباما سیاست اسرائیل مبنی بر مبهم نگه داشتن توان هسته‌ای خود را پذیرفته و «نیازی نیست که اسرائیل توان هسته‌ای خود را با سیاست تازه آمریکا تطبیق دهد».

آمریکا روز سه‌شنبه گذشته سیاست هسته‌ای جدید خود را در آستانه نشست امنیت هسته‌ای که هفته آینده در واشینگتن برگزار می‌شود اعلام کرد.

بر اساس استراتژى جديد آمريكا، اين كشور براى نخستين بار متعهد خواهد شد كه از سلاح هسته‌اى براى مقابله با كشورهاى غيرهسته‌اى كه معاهده عدم اشاعه يا مقررات آن را رعایت مى‌كنند استفاده نكند.

برنامه هسته‌ای اسرائیل که از دهه پنجاه میلادی قرن گذشته آغاز شده است، به گفته بسیاری از کارشناسان، ماهیت نظامی دارد، و همچنین از وجود هشتاد تا دویست کلاهک در زرادخانه اتمی اسرائیل سخن رفته است.

اسرائیل عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، اما به قرارداد ان‌پی‌تی، قرارداد منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای، نپیوسته است.

اسرائیل در ابهام نگه داشتن ماهیت واقعی توان هسته‌ای خود را مهم‌ترین عامل در توان بازدارندگی این کشور می‌داند.

در همین زمینه شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، سال گذشته در مصاحبه با شبکه العربیه گفت: «همین که برخی فکر می‌کنند که اسرائیل توان هسته‌ای نظامی دارد به خودی خود برای اسرائیل نوعی قدرت بازدارندگی است.»

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، معاون وزیر خارجه اسرائیل روز چهارشنبه اشاره کرده است که آمریکا پیش از اعلام سیاست اتمی جدید خود، اسرائیل را در جریان آن قرار داده بود.

به گفته مقامات اسرائیلی، آگاه شدن این کشور از رویکرد جدید هسته‌ای آمریکا قبل از اعلام رسمی آن نشان می‌دهد که مناسبات نزدیک دولت‌های اسرائیل و آمریکا (علی‌رغم برخی اختلاف نظرهای اخیر دو کشور) هم‌چنان پابرجاست.

معاون وزیر خارجه اسرائیل همچنین گفت که «آمریکا در راهبرد جدید هسته‌ای خود همچنین به اسرائیل اطمینان داده است که با هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی کنار نخواهد آمد»

به گفته آقای آیالون، «آمریکا و اسرائیل معضل هسته‌ای ایران را از یک چشم می‌بینند»، و «آمریکا به اسرائیل گفته است که برای مقابله با توان هسته‌ای نظامی، هیچ گزینه‌ای را رد نمی‌کند».

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه پس از انتشار راهبرد جدید هسته‌ای آمریکا گفت که «تمامی گزینه‌ها در قبال ایران هم‌چنان مطرح است».

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، چهارشنبه در یک نشست خبری به مناسبت آغاز دومین سال دولت خود، نسبت به کارساز بودن تحریم‌های جدید علیه ایران، به گونه ای که سران تهران را از پیگیری برنامه هسته‌ای بازدارد، ابراز تردید کرد.

آقای نتانیاهو که هفته آینده در کنار سران بیش از چهل کشور دیگر در نشست امنیت هسته‌ای واشینگتن با میزبانی باراک اوباما شرکت می‌کند در یک نشست خبری در اورشلیم گفت که «تحریم‌های جدید علیه ایران به اندازه کافی قاطع نیست».

احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در سخنانی در ارومیه گفته بود که «در صورتی که اسرائیل در جهت مقابله نظامی با ایران کاری انجام دهد، پاسخ ایران به گونه‌ای خواهد بود که شاید هیچ اثری از اسرائیل در نقشه باقی نماند».

مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، نیز روز دوشنبه در قم گفته بود که در صورت حمله به ایران، موشک‌های ایران قلب تل آویو را هدف قرار خواهند داد.
XS
SM
MD
LG