لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

ایران کوهنوردان آمریکایی را به همکاری با سازمان های اطلاعاتی آمريکا متهم کرد


حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران، روز پنجشنبه گفته است: مدارک مستندی وجود دارد که نشان می دهد سه کوهنورد بازداشت شده آمريکايی در ایران با سرويس های اطلاعاتی آمريکا همکاری می کردند.

حيدر مصلحی در گفت وگوی اختصاصی با شبکه تلويزيون انگليسی زبان دولت ايران، «پرس تی وی»، گفته است که اسناد و مدارک این موضوع را به زودی در اختيار رسانه ها قرار می دهد.


خانواده اين سه کوهنورد آمریکایی می گويند فرزندان آنها در سی و يکم ژوئن سال گذشته، به هنگام کوهنوردی در کردستان عراق، به طور اشتباهی وارد خاک ايران شده و توسط مرزبانان ايرانی بازداشت شدند.

اين نخستين بار است که يک مقام بلندپايه جمهوری اسلامی ايران اين سه کوهنورد بازداشت شده در ايران را به همکاری با سازمان های اطلاعاتی آمريکا متهم می کند.

اين در حالی است که فيليپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت که اظهارات وزير اطلاعات ايران در خصوص سه شهروند آمريکايی را نشينده است. اما وی هرگونه ارتباط اين سه کوهنورد بازداشت شده در ايران را با سازمان اطلاعاتی آمريکا رد کرد.

فيليپ کرولی به خبرنگاران گفت:«اين حقيقت ندارد.»

براساس اعلام حکومت خودمختار اقليم کردستان عراق، جاشوآ فتال و شون باوئر که هر دو ۲۷ ساله و سارا شورد، ۳۱ ساله در مسير گردش خود گم شدند و در مرز توسط نيروهای ايرانی بازداشت شدند.

پیشتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران در بهمن ماه سال گذشته در گفت‌وگوی تلويزيونی خود درباره سه کوهنورد آمريکايی زندانی در ايران گفت بود: «يک گفت‌و‌گوهايی می‌شود که اگر بشود يک مبادله‌ای انجام دهيم؛ ما دوست نداريم کسی در زندان باشد ولی بالاخره اين افراد تجاوز مرزی کرده‌اند و جرم‌شان آشکار است، ولی آن ايرانی‌هايی که در زندان‌های آمريکا هستند هيچ جرم معلومی ندارند.»

این در حالی بود که آمریکا در واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد هرگونه مذاکره با ایران را برای مبادله این سه کوهنورد بازداشت شده را رد کرده بود.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، نیز در دی ماه سال گذشته گفته بود که انتظار می رود دادگاه اين سه نفر به زودی تشکيل شود.

در همين زمينه، نزديک به هشتاد تن از شخصيت‌های جهانی و چندين سازمان بين المللی، يازدهم آذر ماه سال گذشته، با فرستادن نامه ای به محمود احمدی نژاد، خواستار آزادی سه کوهنورد آمريکايی از زندان اوين در جمهوری اسلامی ايران شدند.

در ميان شخصيت هايی که نامۀ خطاب به رييس جمهوری اسلامی را امضاء کرده اند، اشخاص نامداری چون بانو هنان عشراوی، وزير پيشين حکومت خودگردان فلسطين، رابرت برگنو، رييس دانشگاه برکلی در کاليفرنيا، سر ريچارد برنسن، بنيانگدار صنايع ويرجين در بريتانيا و آمريکا، فرناندو هنريک کاردوسو، رييس جمهور پيشين برزيل، ذکی شهاب، نويسنده و روزنامه نگار معروف فلسطينی، پروفسور نوآم چامسکی، و ده ها شخصيت معتبر جهانی ديگر ديده می شوند.

در نامۀ اين شخصيت ها و سازمان های جهانی، به رييس جمهور اسلامی ايران آمده بود: «شما خود گفته ايد که اين سه جوان، به طور غير قانونی از کردستان عراق وارد ايران شده اند، منطقه ای که بدون علامت گذاری های مرزی است؛ از اين رو ما از شما می خواهيم که از خود گذشت نشان دهيد و اين سه جوان را بی هيچ تاخيری آزاد کنيد.»
XS
SM
MD
LG