لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

نتانیاهو «از بیم انتقادات» از کنفرانس امنیتی واشینگتن انصراف داد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از بیم آن که قدرت‌های مسلمان خواستار خلع سلاح اتمی کشور متبوعش شوند روز جمعه از شرکت در کنفرانس امنیتی واشینگتن با میزبانی باراک اوباما انصراف داد.

نخست وزیر اسرائیل تصمیم گرفته است به جای خود نماینده‌ای را به کنفرانس واشینگتن که ۴۷ کشور دنیا در آن شرکت می‌کنند بفرستد. دن مریدور، وزیر امور اطلاعاتی اسرائیل، در این کنفرانس حاضر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قول یک مقام اسرائیلی، آقای نتانیاهو پس از آن سفر خود به واشینگتن برای شرکت در کنفرانس امنیتی را لغو کرد «که باخبر شد برخی از کشورهای مسلمان از جمله ترکیه و مصر قصد دارند خواستار امضای قرارداد ان‌پی‌تی توسط اسرائیل شوند».

اسرائیل همواره از امضای قرارداد ان‌پی‌تی، پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، متعلق به سال ۱۹۷۰ سر باز زده و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به رآکتور دیمونا در خاک اسرائیل راه نداده است.

گفته می‌شود که رآکتور دیمونا سوخت هسته‌ای لازم برای تولید تسلیحات اتمی اسرائیل را تولید می‌کند. اسرائیل این امر را که دارای تسلیحات هسته‌ای و کلاهک اتمی است هرگز نه تایید کرده است و نه تکذیب.

بنیامین نتانیاهو در ابتدا اعلام کرد که در کنفرانس واشینگتن با موضوع امنیت جهانی در ۱۲ و ۱۳ آوریل جاری شرکت خواهد کرد و با این خبر همگان را شگفت‌زده کرد، چرا که مقامات اسرائیلی همواره از شرکت در این نوع گردهم‌آیی‌ها سر باز زده‌اند.

خبرگزاری رویترز از قول مشاوران آقای نتانیاهو می‌گوید که دلیل موافقت اولیه او برای شرکت در این کنفرانس آن بوده که آمریکا به او اطمینان داده است در قطعنامه پایانی این کنفرانس اشاره‌ای به ابهام وضعیت اسرائیل در زمینه هسته‌ای نخواهد شد.

در همین زمینه اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که استراتژی اتمی تازه ایالات متحده فشاری بر روی اسرائیل ایجاد نخواهد کرد و این کشور هم‌چنان می‌تواند سیاست «ابهام عمدی و محاسبه شده» خود را در مورد توان هسته‌ای خود ادامه دهد.

به گفته دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل، از قول مقامات وزارت خارجه آمریکا، دولت اوباما سیاست اسرائیل مبنی بر مبهم نگه داشتن توان هسته‌ای خود را پذیرفته و «نیازی نیست که اسرائیل توان هسته‌ای خود را با سیاست تازه آمریکا تطبیق دهد».

در حالی که مصر هنوز به انصراف نخست وزیر اسرائیل از شرکت در کنفرانس واشینگتن واکنشی نشان نداده، ترکیه اعلام کرده است که نخست وزیر این کشور قرار است به موضوع توانایی‌های هسته‌ای اسرائیل در جریان کنفرانس بپردازد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در این زمینه گفت: «ترکیه بر آن است که اسرائیل باید مانند تمام کشورهای منطقه از تسلیحات اتمی دور باشد و ترکیه این نظر خود را در کنفرانس اعلام خواهد کرد.»

با این حال این سخنگو می‌گوید ترکیه و مصر قراری نداشته‌اند که به طور مشترک خواستار امضای ان‌پی‌تی از سوی اسرائیل شوند.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، از منتقدان سرسخت اسرائیل و مقامات آن بوده است.
XS
SM
MD
LG