لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

اوباما:‌ فشار جهانی مداوم محاسبات ایران را بر هم خواهد زد


باراک اوباما (چپ) با دیمیتری مدودف پس از امضای استارت دو در پراگ
باراک اوباما (چپ) با دیمیتری مدودف پس از امضای استارت دو در پراگ
رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت در عین حال که تضمینی نیست که تحریم باعث تغییر رفتار ایران شود، «فشار جهانی مداوم» در طول زمان محاسبات ایران در زمینه برنامه هسته‌ای را بر هم خواهد زد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی که روز جمعه پخش شد گفت: «در پاسخ به این پرسش که آیا تضمینی هست که در این مرحله تحریم‌ها خودبه‌خود باعث تغییر رفتار ایران شود، باید بگویم خیر، تضمینی نیست.»

آقای اوباما در توضیح این گفته افزود: «تاریخچه حکومت ایران مانند کره شمالی نشان می‌دهد که وقتی بر این کشورها فشار جهانی وارد می‌شود، گاهی تصمیم می‌گیرند که رفتارشان را تغییر دهند و گاهی تغییری در رفتارشان حاصل نمی‌شود.»

مصاحبه ای‌بی‌سی با رئیس جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه پس از امضای قرارداد «تاریخی» استارت دو در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک، انجام شده است.

بر اساس معاهده استارت دو که جایگزین استارت یک متعلق به سال ۱۹۹۱ خواهد شد، دو کشور در عرض هفت سال تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را تا حد ۱۵۵۰ کلاهک کاهش خواهند داد. استارت دو برای اجرایی شدن باید به تصویب سنای آمریکا و پارلمان روسیه برسد.

امضای معاهده کاهش زرادخانه‌های اتمی آمریکا و روسیه دو روز پس از آن اتفاق افتاد که دولت ایالات متحده استراتژی تازه خود در محدود ساختن استفاده از سلاح‌های اتمی را اعلام کرد.

بر اساس استراتژى جديد آمريكا، اين كشور براى نخستين بار متعهد شد كه از سلاح هسته‌اى براى مقابله با كشورهاى غيرهسته‌اى كه معاهده عدم اشاعه يا مقررات آن را رعایت مى‌كنند استفاده نكند.

روسای جمهور ایالات متحده و روسیه پس از امضای قرارداد استارت با اشاره به مسئله پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی خواستار همکاری بیشتر کشورها در زمینه ترغیب ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم شدند.

آمریکا و متحدانش بر این باورند که جمهوری اسلامی به طور پنهانی در حال تلاش برای تولید تسلیحات اتمی است، اتهامی که تهران همواره رد کرده است.

باراک اوباما در مصاحبه خود همچنین با نام بردن از ایران و کره شمالی به عنوان «بزرگ‌ترین نگرانی‌های ما» اضافه کرد که ایران در طول زمان خواهد فهمید که چه کاری به نفع آن است.

آقای اوباما گفت: «اگر در وارد آوردن فشار جهانی ثابت قدم باشیم، ایران... در طول زمان سود و زیان این کار را خواهد سنجید که دنبال تسلیحات هسته‌ای رفتن بهتر است یا نرفتن.»

آمریکا چند ماهی است که سخت در تلاش است اعضای مهم شورای امنیت سازمان ملل را با خود در رویکردش به جمهوری اسلامی همراه کند، به‌ویژه دو کشور چین و روسیه را که به دلیل منافع اقتصادی و تجاری‌شان در ایران به دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه تهران چندان روی خوش نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG