لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

برژینسکی: اوباما با سفری متهورانه، اسرائیل و فلسطینی‌ها را وارد روند صلح کند


زبیگنیو برژینسکی، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا
زبیگنیو برژینسکی، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا
زبیگنیو برژینسکی، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا، از باراک اوباما، خواسته است تا با ارائه طرح صلحی تازه به طرفین اسرائیلی و فلسطینی و سفری «متهورانه» به خاورمیانه، طرفین را وارد روند جدی صلح کند.

آقای برژینسکی همچنین از رئیس جمهور آمریکا خواسته است که چنانچه هر یک از طرفین از پذیرش چنین طرحی خودداری کنند موضوع به شورای امنیت سازمان ملل متحد واگذار شود.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا این خواسته‌ها را در مقاله‌ای که روز شنبه در روزنامه آمریکایی واشینگتن پست انتشار یافت مطرح کرده و تاکید می‌کند که به تازگی به اوباما توصیه کرده است که «با برداشتن گامی دراماتیک»، و سفر به منطقه، در پارلمان اسرائیل و مجلس فلسطینی، سخنرانی کند و ابتکار سیاسی خود را ارائه کند.

آقای برژینسکی که در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر، مشاور امنیت ملی آمریکا بود و در امضای پیمان صلح کمپ دیوید میان اسرائیل و مصر نقش مهمی ایفا کرد، در رایزنی‌های ماه گذشته کاخ سفید در باره طرح صلح احتمالی جدید برای خاورمیانه با میزبانی باراک اوباما و شرکت مشاوران و کارشناسان حضور داشته است.

از همین روی، آقای برژینسکی درمقاله خود به اوباما توصیه کرده است که از «گام شجاعانه‌ای» تقلید کند که حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، برداشت و خاطر نشان کرده است که حسنی مبارک «برای نشان دادن صلح‌طلبی خود به اورشلیم سفر کرد و با سخنرانی در کنست به اسرائیلی ها اطمینان داد که می توانند به مصر اعتماد کنند».

مشاوراسبق امنیت ملی آمریکا توصیه کرده است که رهبران دیگر اعضای «کمیته چهارجانبه حامی صلح خاورمیانه»؛ یعنی اتحادیه اروپا، روسیه و دبیرکل سازمان ملل نیز اوباما را در سفر به اسرائیل و رام‌الله همراهی کنند.

آقای برژینسکی همچنین پیشاپیش گفته است که اوباما می‌تواند سفر«متهورانه» خود را با یک سخنرانی تاریخی در محله باستانی مقدس شرق اورشلیم، به پایان برد، سخنانی که می‌تواند ادامه سخنرانی سال گذشته اوباما در دانشگاه الازهر قاهره خطاب به جهان عرب و مسلمانان باشد.

آقای برژینسکی در ادامه رئوس طرح صلح مورد نظر خود را ارائه کرده است که مبتنی بر حل سرنوشت پناهندگان فلسطینی، تقسیم بیت‌المقدس و نظارت بین‌المللی بر محله باستانی آن، عقب‌نشینی اسرائیل به خط سبز با برخی تغییرات جزیی مرزی، و استقرار نیروهای بین‌المللی به عنوان نیروی حائل بین کشور مستقل فلسطین با اردن است.

وی در ادامه می‌نویسد که عنصرهای اساسی در طرح صلحی که به اوباما پیشنهاد کرده، با مؤلفه‌های طرح‌های صلح اتحادیه عرب و «نقشه راه» همخوانی دارند؛ مؤلفه‌هایی که نخست‌وزیران پیشین اسرائیل مانند اهود باراک و اهود اولمرت هم آنها را پذیرفته بودند.

آقای برژینسکی همچنین تأکید می‌کند که اوباما همچنین باید آماده غافلگیری‌های احتمالی در صورت رد طرح صلح خود باشد، و در صورت سرپیچی هر یک از دو طرف از این ابتکار، موضوع به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود.

در ماه گذشته در پی خشم آمریکا از طرح‌های جدید خانه‌سازی اسرائیلی در بیت‌المقدس، مقام‌های اسرائیلی از این احتمال که آمریکا زمینه‌ساز ارجاع نزاع اسرائیلی – فلسطینی به شورای امنیت شود، ابراز نگرانی کرده بودند.

با این حال در پاسخ به این نگرانی‌ها، مقامات آمریکا گفته بودند که «خود دو طرف اسرائیلی و فلسطینی باید نزاع دیرینه را درجریان مذاکرات دوجانبه حل و فصل کنند».

آمریکا در طول دهه‌های گذشته، با بهره‌گیری تقریباً خودکار از حق وتو، مانع از بسیاری از تصمیمات احتمالی در شورای امنیت علیه اسرائیل شده است.
XS
SM
MD
LG