لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

روزنامه شرق دوباره منتشر شد


در حالى که روزنامه اصلاح طلب «شرق» پس از حدود دو سال و نیم توقیف انتشار خود را از سر گرفته است، بسیارى از روزنامه‌نگارانى که پیشتر با این روزنامه همکارى مى‌کردند، یا در جریان رویدادهاى پس از انتخابات بازداشت شده‌اند یا این که کشور را ترک کرده‌اند.

به گزارش خبرگزارى ایلنا، روزنامه «شرق» که پیش از آغاز سال جدید خورشیدى انتشار آزمایشى خود را آغاز کرده بود، روز یکشنبه ۲۲ فروردین پس از پشت سر گذاردن بیش از دو سال و نیم توقیف انتشار سراسرى خود را از سر گرفت.

این روزنامه اصلاح‌طلب که براى آخرین بار در پانزدهم مرداد ماه سال ۱۳۸۶ توقیف شده بود، در روز ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ رفع توقیف شده و اجازه انتشار مجدد یافت.

احمد غلامى که در دور تازه انتشار این روزنامه سردبیرى آن را بر عهده گرفته، تمرکز روى مسایل فرهنگى و اجتماعى را از رویکردهاى این روزنامه در دوره جدید اعلام کرده است.

روزنامه شرق که از آن به عنوان پرتیراژ ترین روزنامه بخش خصوصى در ایران در دهه هشتاد خورشیدى نام برده مى‌شود، نخستین بار در روز دوم شهریور سال ۱۳۸۲ به مدیرمسوولى محمد رحمانیان و سردبیرى محمد قوچانى منتشر شد.

انتشار این روزنامه پس از آن صورت گرفت که با انتخاب محمود احمدى‌نژاد به عنوان شهردار تهران، مدیریت روزنامه همشهرى از دست اصلاح‌طلبان خارج شد.

روزنامه‌نگارانى که به همراه محمد قوچانى ضمیمه «همشهرى جهان» را براى روزنامه همشهرى منتشر مى‌کردند، با خروج محمد عطریان‌فر از روزنامه همشهرى به روزنامه تازه تاسیس «شرق» پیوستند.

روزنامه «شرق» با رویکرد اصلاح‌طلبانه خود در دوره‌اى که روزنامه‌هاى اصلاح‌طلب به دلیل توقیف‌هاى پى‌درپى رو به افول نهاده بودند، به سرعت مورد توجه خوانندگان قرار گرفته و به تدریج شمارگان آن افزایش یافت.

روزنامه «شرق» پیش از آخرین توقیف آن در مرداد ماه سال ۱۳۸۶، یک بار در اسفند ماه سال ۱۳۸۲ و بار دیگر در شهریور ماه سال ۱۳۸۵ نیز طعم توقیف را چشیده بود.

این روزنامه پس از هشت ماه توقیف در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ رفع توقیف شد و از روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ یک بار دیگر انتشار خود را از سر گرفت که در این دوره محمد قوچانى، سردبیر و محمد عطریانفر، رییس شوراى سیاست گذارى روزنامه از آن جدا شده و به همراه بخشى از تحریریه روزنامه «شرق» به روزنامه رفع توقیف شده «هم‌میهن» به مدیر مسئولى غلامحسین کرباسچى رفتند.

روزنامه «شرق» در حالى انتشار دوباره خود را از سر گرفته است که بسیارى از روزنامه‌نگارانى که در سال‌هاى گذشته با این روزنامه همکارى مى‌کردند، در جریان رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران بازداشت شدند که شمارى از آنها مانند بدرالسادات مفیدى و احمد زیدآبادى همچنان در زندان به سر مى‌برند.

همچنین شمار زیادى از روزنامه‌نگاران شاغل در این روزنامه در سال‌هاى گذشته و به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهورى کشور را ترک کرده‌اند.

روزنامه «شرق» که پس از حدود دو سال و نیم توقیف روز یک‌شنبه در ۱۶ صفحه و با قیمت ۵۰۰ تومان به روى دکه روزنامه‌فروشى‌ها آمده است، تیتر یک خود را به موضوع کشته شدن رییس جمهور لهستان در سانحه هوایى اختصاص داده و با نیم‌نگاهى به پیشینه هواپیماهاى روسى در ایران نوشته است: «توپولوف رییس جمهور لهستان را هم کشت.»
XS
SM
MD
LG