لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

ایران، موضوع غیر رسمی نشست امنیت هسته‌ای واشینگتن


هر چند مسئله هسته‌ای ایران در دستور کار کنفرانس امنیت هسته‌ای واشنگتن قرار ندارد و نمایندگان ایران نیز در این نشست حضور ندارند، با این حال به گفته ناظران، تنش بر سر برنامه اتمی ایران یکی ازمهم‌ترین موضوع‌های غیررسمی‌ گفت‌و گوهای باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا با رهبران سایر قدرت‌های بزرگ در حاشیه این کنفرانس به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری رویترز کنفرانس امنیتی واشنگتن که عمده‌ترین دستور کار آن راه‌های پیشگیری از «تروریسم هسته‌ای» است، تنها یک سال پس از آن برگزار می‌شود که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا از ایده خود در باره جهانی عاری از جنگ‌افزارهای هسته‌ای سخن گفته است.

از سوی دیگر این کنفرانس که در آن مقام‌های عالی‌رتبه حدود پنجاه کشور جهان شرکت دارند، به فاصله تنها چند روز پس از اعلام راهبرد تازه هسته‌ای ایالات متحده آمریکا و امضای معاهده تازه خلع سلاح هسته‌ای میان آمریکا و روسیه برگزار می‌شود.

کنفرانس دو روزه امنیت هسته‌ای واشینگتن که بزرگترین گردهمایی سران جهان به میزبانی ایالات متحده آمریکا در شش دهه گذشته به شمار می‌آید، همچنین آزمونی برای باراک اوباما در جلب حمایت بین‌المللی از سیاست‌های هسته‌ای رییس جمهور آمریکا است.

وی در آستانه برگزاری این کنفرانس ابراز امیدواری کرده است، کنفرانس واشینگتن به «پیشرفت‌های چشمگیری» در کنترل مواد هسته‌ای در سراسر جهان منجر شود.

باراک اوباما با بیان این که تروریسم هسته‌ای بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا به شمار می‌آید، اظهار داشت: «ما می‌دانیم، سازمان‌هایی مانند القاعده تلاش می‌کنند به سلاح هسته‌ای و سلاح‌ کشتار جمعی دست یابند که آنها در استفاده از آن هیچ گونه تردیدی روا نخواهند داشت.»

از این رو رهبران و سران کشورهای حاضر در کنفرانس امنیت هسته‌ای واشینگتن در پیش‌نویس بیانیه پایانی این نشست خود را متعهد ساخته‌اند که برای کنترل تمام «مواد هسته‌ای حفاظت نشده» در عرض چهار سال تلاش کرده و برای مقابله با قاچاق مواد هسته‌ای بکوشند.

از سوی دیگر هر چند نامی از ایران و کره شمالی در میان شرکت‌کنندگان این کنفرانس به چشم نمی‌خورد و مساله هسته‌ای این دو کشور نیز در دستور کار این نشست قرار ندارد، با این حال به نظر می‌رسد، تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی در محور گفت‌و گوهای باراک اوباما با رهبران سایر کشورها از جمله رئیس جمهور چین و صدر اعظم آلمان باشد.

رئیس جمهور آمریکا قصد دارد، در دیدار خود با هو جینتائو، رییس جمهور چین، در باره تشدید تحریم‌های علیه ایران به دلیل سرپیچی این تهران از تن دادن به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مذاکره کند.

هر چند جمهوری خلق چین در ماه‌های گذشته همواره با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده بود، ولی این کشور به تازگی برای شرکت در مذاکرات قدرت‌های بزرگ بر سر اعمال دور تازه‌ای از تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران موافقت کرده است.

با این حال باراک اوباما قصد دارد در دیدار با همتای چینی خود تردیدهای چین را در حمایت از دور تازه تحریم‌ها علیه ایران بزداید.

همچنین در آستانه برگزاری کنفرانس امنیت هسته‌ای در واشینگتن صدر اعظم آلمان نیز که قرار است روز سه‌شنبه با باراک اوباما دیدار کند، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در آینده نزدیک شد.

وی پیش از عزیمت به واشنگتن در این باره به خبرنگاران گفت: «تصمیم برای اعمال تحریم‌های احتمالی علیه ایران باید بزودی اتخاذ شود. از این رو بهتر است نمایندگان روسیه و چین نیز در این نشست شرکت کنند. من در گفت و گوهای دو جانبه خود حتماً میزان تمایل این کشورها را برای حمایت از تحریم‌های تازه علیه ایران ارزیابی خواهم کرد.»

هر چند روسیه نیز مانند چین پیشتر با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت می‌کرد، ولی رهبران این کشور به تازگی تصویب قطعنامه تازه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران را منتفی ندانسته‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده و از ایران خواسته است، به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان دهد.

ایران با سرپیچی کردن از پذیرش خواسته‌های شورای امنیت سازمان ملل به توسعه برنامه هسته‌ای و به ویژه برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود پرداخته است.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، در حالی که ایران برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز می‌داند.

پس از آن که ایران پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى هسته‌اى را در زمینه مبادله اورانیوم غنى‌شده خود با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران نپذیرفت، تنش بر سر برنامه اتمى ایران بالا گرفته است.
XS
SM
MD
LG