لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

«ديش های ضد پارازيت برای مقابله با پارازیت های جمهوری اسلامی»


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
يک عده از مهندسان مخابرات در ايران اخيرا، کمپين يا کارزاری به راه انداخته اند تا با پارازيت های جمهوری اسلامی مقابله کنند.

دست اندرکاران کمپين مقابله با پارازيت ماهواره ای در ايران، ميگويند کار مخفيانه خود را برای دسترسی ايرانيان به برنامه های راديو تلويزيونی خارج از کشور، انجام ميدهند.

راديو فردا در گفت و گو با مهندس مهدی عسگری يکی از اين گروه مهندسان، از زمان آغاز کار اين کمپين می پرسد.

مهدی عسگری: مسئله پارازيت اندازی ماهواره ای، اقدام جديدی نيست. اقدامی است که سالهاست توسط حکومت جمهوری اسلامی در حال انجام است.



به ويژه پس از انتخابات اخير ۲۲ خرداد اين مسئله شدت پيدا کرده و با توجه به اينکه فرستادن پارازيت های مخرب برخلاف تمامی اصول و موازين اخلاقی انسانی است، در حالی دارد انجام می شود که حکومت ايران با بهره گيری از قوانين آزادی بيان در غرب، اقدام به تاسيس آزادانه ده ها شبکه راديو تلويزيونی کرده و حتی در ساير شهرهای دنيا هم اقدام به تاسيس دفاتر برای اين شبکه های تلويزيونی کرده است. مسئله اينست که چرا اين حکومتی که بيش از همه از ماهواره دارد برای پخش برنامه های خودش استفاده می کند، برای تبليغات تئوری های حکومتی خودش دارد استفاده می کند، تلاش وافری به کار می گيرد که ديگران را از اين حق محروم کند.

اين کارزار يا کمپين درواقع يک مقابله است با تلاش های دولت جمهوری اسلامی برای رسيدن برنامه های راديو تلويزيونی خارج از کشور به درون ايران و ظاهراً چنين تلاش هايی مخفيانه است و برخلاف سياست کلی جمهوری اسلامی است، مگر نه؟ آيا برای شما مشکلی به وجود نمی آيد؟

در واقع ما سعی می کنيم که به صورت مخفيانه کار کنيم و مسلماً مشکل به وجود می آيد. اما کمپين ما چون اعضا داريم از سراسر ايران و خارج از ايران اعضايی هستند که دارند برای ما کار می کنند، از اين لحاظ سعی می کنيم که در وهله اول با مخفی کاری کارها را انجام بدهيم.

نه مشکلی به آن صورت فکر نمی کنم پيش بيايد. حرف ما در واقع اينست... يعنی اهداف کمپين ما اينست که اول اينکه اطلاع رسانی کنيم به نهادها بين المللی و سازمان های مربوطه که اين اقدام حکومت جمهوری اسلامی را در رابطه با نقض بند ۴۵ قانون اتحاديه ارتباطات بين المللی که پخش سيگنال های مزاحم را ممنوع می کند، نهادهای بين المللی را در جريان اين امر قرار دهيم که جمهوری اسلامی را از اين امر منع کنند.

ظاهراً يک سايت اينترنتی هم در اين رابطه در دست بازسازی است. چه موقع اين سايت کارش را آغاز می کند؟

به زودی آماده می شود. تقريباً می شود گفت که يک هفته ديگر آماده است که توسط همان دوستان توی کمپين دارد رويش کار می شود و به زودی می آيد بالا.

آقای عسگری، شما که مهندس آگاه به مسائل الکترونيک و مخابرات هستيد، ممکن است در اين مورد توضيح بدهيد که اصولاً پارازيت چيست و در اين مقطع زمانی، مردم عادی چطور می توانند اين پارازيت ها را دور بزنند، اگر امکان داشته باشد.

پارازيت يک نوع سيگنال مزاحم است که توسط دستگاه های فرستنده امواج مايکروويو بر روی گيرنده ها و يا فرستنده های ماهواره ای ارسال می شود و با يک فرکانسی تقريباً برابر همان فرکانس يا بسيار نزديک به آن فرکانس ارسال می شود روی گيرنده يا فرستنده ماهواره ای.

منتها شدت اين امواج تقريباً می شود گفت بايد بيش از هزار برابر شدت امواج فرکانس مربوطه باشد، که بتواند روی آن اثر کند و در سيگنال ماهواره اختلال ايجاد کند.

دو نوع پارازيت داريم. پارازيت نوع اول پارازيتی است که روی فرستنده ارسال می شود. به هر حال با تلاش نهادهای بين المللی يا ساير ارگان های مربوطه اين مسئله قابل حل است.

اما نوع دوم پارازيت، پارازيت های محلی است که به آن پارازيت های افقی می گويند که توسط دستگاه های فرستنده امواج مايکروويو که بر روی دکل ها و مناطق مرتفع و بلند در ساير نقاط که مد نظر باشد، نصب می شود. اين دستگاه ها با فرکانس ها و شدت بسيار بالايی که ايجاد می کنند، بر روی گيرنده های ماهواره اثر می گذارند و روی دريافت سيگنال توسط گيرنده ها اختلال ايجاد می کنند. مسئله اينست که ما الان داريم بحث نوع دوم پارازيت ها را دنبال می کنيم. چون نوع اول که عملاً کاری از دست کسی ساخته نيست. مگر اينکه نهادهای جهانی و بين المللی مثل سازمان های آی تی يو، سازمان بين الملل، مديران ماهواره های هات برد و يوتل ست... از طريق اينها قابل پيگيری است....

لطفاً بگوييد که آيا امکان دارد برای مردم عادی که می خواهند برنامه های راديو تلويزيونی خارج از کشور را ببينند و بشنوند، آيا می توانند اين پارازيت ها را يک جوری ضعيف کنند که بتوانند برنامه های مورد علاقه شان را دريافت کنند؟

در مورد پارازيت های نوع دوم که به صورت محلی ارسال می شود، يعنی در داخل کشور روی دکل ها و نقاط مرتفع نصب می شود، ما در حال طراحی روش های مقابله با اين مسئله هستيم. يکی از کارهايی که انجام داديم، ديش های ضد پارازيت را طراحی کرديم که به زودی جزئيات آن و روش ساخت آن را بر روی سايت قرار خواهيم داد و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

آقای عسگری، اين پارازيت ها بر روی انسان يا موجودات زنده تاثير منفی هم می گذارد يا نه؟

بله. صد در صد همينطور است. تحقيقات ثابت شده علمی و نظريات پزشکان، اين مسئله را کاملاً ثابت کرده است. من مکانيسم آن را توضيح می دهم. وقتی امواج پارازيت، امواج پارازيت محلی، به بدن انسان يا ساير موجودات زنده برخورد می کند، اين امواج امواج مايکروويو است که با شدت و فرکانس بسيار بسيار بالا به بدن انسان اصابت می کنند. عضلات بدن انسان توانايی جذب اين امواج را دارند، وقتی در معرض اين امواج قرار می گيرند. اين امواج پس از جذب در بدن توليد گرما می کنند. اين گرما، جريان های القائی در بدن توليد می کنند، و جريان های يونی القا شده باعث بالا رفتن دمای بدن انسان می شود.

تحقيقات ثابت شده علمی اين را نشان داده که از بين رفتن تعادل دمای بدن بيش از ۵ درجه سانتيگراد، خطر مرگ را در پی دارد. ساير عوارضی که بر بدن انسان دارد، می شود به بحث مشکلات مغزی، گيجی، سردردهای مزمن، تحريک های عصبی، ناراحتی های گوش، تاثير بر روند تخمک گذاری زنان، روند توليد اسپرم در دستگاه های تناسلی مردان اشاره کرد. عمده تاثيرات آن می شود به گيجی اشاره کرد به سردردها اشاره کرد. من از مقامهای جمهوری اسلامی اين سئوال را دارم که آيا شما فکر نمی کنيد داريد نسل کشی انجام می دهيد؟ آيا فکر نمی کنيد که داريد با جان مردم بازی می کنيد؟
XS
SM
MD
LG