لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

طرح جدید وزیر رفاه: مهد كودک‌ها 'شهید فهمیده' بسازند


صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی
صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی
صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی، روز پنجشنبه خواستار آن شد که مبانی دینی و مذهبی، ركن اصلی در مهد كودک ها باشد.

به گزارش خبرگزاری « ایلنا»، این وزیر محمود احمدی نژاد با انتقاد از اینکه به گفته او، برخی تخلفات در مهد كودک ها وجود دارد، افزود که با اینگونه مهد کودک ها برخورد جدی می شود و در عوض، به مهدهای ‌كودكی كه ضوابط اسلامی را رعایت می‌كنند، وام داده خواهد شد.

صادق محصولی گفت: « مهد‌ كودک ها باید به گونه‌ای كار كنند كه كودكان در سن ۱۳ سالگی، یك "شهید فهمیده" باشند.»

اشاره وزیر رفاه و تامین اجتماعی به محمدحسین فهمیده بود که در سن ۱۳ سالگی در هنگام حمله نیروهای عراقی به خرمشهر، با بستن تعدادی نارنجک، یک تانک عراقی را منفجر کرد و کشته شد.


آزاده کیان، استاد جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه پاریس، درباره سخنان صادق محصولی به رادیو فردا می گوید: هدف اینها این است که دو مرتبه از دین، ایدئولوژی بسازند و از طریق ساختن این ایدئولوژی به یک مغز شویی کودکان و جوانان ایرانی بپردازند که از این طریق بتوانند مثل خیلی از رژیم های توتالیتر در سابق حکومت خودشان را بر جامعه ای چنین مغزشویی شده، مسلط کنند. همین سیاست ها به نوع دیگری در همان هفت هشت ساله اول انقلاب در مدارس اجرا شد و بعضی ادامه هم پیدا کرد، ولی نتیجه ای نداد. بعد هم دیدیم که کودکان یا جوانانی که به مدرسه می روند، تاثیر اصلی را خانواده روی اینها می گذارد، نه مدرسه. و این سیاست هایی بوده که با شکست مواجه شده و نتیجه اش را هم شما در همین واقعیت می بینید که نیروی اصلی معترض در ایران را همین جوانانی تشکیل می دهند که پس از انقلاب در ایران به دنیا آمدند و یا در این کشور بزرگ شدند. یعنی با همین تبلیغات و با همین ایدئولوژی کردن اسلام بزرگ شدند ولی دقیقاً نتیجه عکس آنچه را داده که دولتمردان ایران می خواستند.

اشاره کردید به اینکه در گذشته هم رژیم های توتالیتر در سنین کودکی اقدام به آنچه شما مغزشویی نامیدید، کردند. با توجه به تجربه این نوع رژیم های توتالیتر، فکر می کنید این موضوع تا چه اندازه در ایران قابل اجراست؟

آن رژیم های توتالیتر در دوران قبل وجود داشتند. امروز ما در جهانی زندگی می کنیم که کل جهان به دهکده ای تبدیل شده، به خاطر توسعه وسایل ارتباط جمعی. اتفاقی که امروز در ایران می افتد، بلافاصله در تمام رادیو تلویزیون های جهان پخش می شود و در نتیجه آنچه هم که در جهان اتفاق می افتد، به طرق مختلف به گوش شنوندگان یا بینندگان ایرانی می رسد. مطابق آمار بین المللی اینترنت در ایران امروز ۳۴ میلیون ایرانی به اینترنت دسترسی دارند. شما چه جوری می خواهید با مغزشویی کودکان و جوانان را از آنچه در جهان می گذرد، دست شان را کوتاه کنید؟ آن رژیم های توتالیتر در دورانی قرار داشتند که این امکانات وجود نداشت و به هر حال راحت تر از الان می شد مغزشویی کرد و ایدئولوژیزه کرد. به خصوص در ایران امروز که جامعه ایران در یک توسعه ایدئولوژی زدایی زندگی می کند که از یک دهه قبل آغاز شده و بیش از پیش هم دارد به جلو می رود. بنابراین صحبت هایی که الان بخواهند کودکستان ها، مهدکودک ها و مدارس را دومرتبه به سیاست های اوایل انقلاب برگردانند، با موفقیت رو به رو نخواهد شد.

سئوال دیگری را از یک زاویه دیگر مطرح می کنم. فکر می کنید که اگر این سیستم مورد نظر به اجرا دربیاید و مبانی دینی و مذهبی بخواهد در مهد کودک ها حاکم شود و دیدگاه های صادق محصولی به اجرا در بیاید، چه تاثیری چنین سیستمی بر جامعه خواهد داشت؟ البته با فرض اینکه این سیستم بتواند به اجرا در بیاید.

در درجه اول افرادی که کودکان شان را به مهدکودک ها می سپارند، خانواده هایی هستند که هم خانم هم آقا شاغل هستند و در نتیجه خانواده های بیشتر طبقه متوسط یا طبقه متوسط تحصیلکرده هستند، بیشتر کار می کنند چون هزینه مهد کودک غالباً بالاست و همه خانم های شاغل هم حتی نمی توانند بچه هایشان را مهد کودک بگذارند. بنابراین آقای محصولی اینجا ظاهراً یک قشر خاص اجتماعی را که قشری است بیشتر رو به جهانی شدن داشته، مورد نظر قرار داده که آن قشر هم اگر بخواهد چنین ایدئولوژی حاکم شود بر مهد کودک ها یا کودکان خودشان را از مهد کودک ها خارج می کنند و ترتیب دیگری برای نگهداری آنها می دهند، یا خود مدیران مهدکودک ها، وقتی اینها کودکان شان را بخواهند از مهدکودک بیرون بکشند، مجبور هستند که دستورات این دولت را اجرا نکنند. به همین دلیل هم به نظر نمی رسد که اینگونه طرح ها بتواند تاثیرات خاصی بر روند اجتماعی یا فرهنگی در ایران بر جا بگذارد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG