لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

آمریکا نیمی از نیروهای خود را تابستان امسال از عراق خارج می‌کند


ژنرال ریموند اودیرنو
ژنرال ریموند اودیرنو
ژنرال ریموند اودیرنو، فرمانده نیروهاى نظامى آمریکا در عراق، ابراز اطمینان کرد که خروج ۵۰ هزار نیروی آمریکایی بر اساس برنامه از قبل تنظیم شده تا پایان ماه آگوست، نیمه مرداد ماه، انجام خواهد شد.

به گزارش رویترز این موضوع در حالى از سوی فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق عنوان مى‌شود که وضعیت سیاسى در عراق نامعلوم بوده و بمبگذارى‌ها همچنان ادامه دارد.

آمریکا در حال حاضر حدود یکصد هزار نفر سرباز در عراق دارد و دولت اوباما بر اساس یک جدول زمانى قصد دارد که نیروهاى خود را در عراق به ۵۰ هزار نفر کاهش دهد.

در این زمینه ژنرال اودیرنو به شکبه خبرى فاکس نیوز گفت که هدف ما این است که تا پایان ماه آگوست، تعداد نیروهایمان در عراق را به ۵۰ هزار نفر کاهش دهیم.

وى در ادامه افزود: «استراتژى ما در مورد خروج نیروهایمان تغییر نکرده و ما نسبت به این برنامه بسیارامیدواریم، مگر اینکه شاهد یک وضعیت غیرمنتظره و خطرناک باشیم. من واقعاً انتظار دارم که نیروهایمان را تا اول ماه سپتامبر به ۵۰ هزار نفر کاهش دهیم».

ژنرال اودیرنو همچنین با اشاره به انتخابات پارلمانی اخیر در عراق افزود که حدود دو ماه طول مى‌کشد تا دولت جدید عراق تثبیت شود اما با وجود رقابت تنگاتنگ بین جناح‌هاى سیاسى در انتخابات عراق خشونت‌ها افزایش نخواهد یافت.

ژنرال اودیرنو به اشاره به اظهار نظرهای رهبران سیاسى سنى، شیعه و کرد عراق افزود که این موضوع براى رهبران سیاسى عراق روشن شده که باید همه تلاش خود را درجهت تشکیل دولت فراگیر انجام دهند.

سخنان ژنرال اودیرنو در حالى است که طولانی شدن گفت‌وگوهاى طولانى براى تشکیل دولت جدید درعراق، خطر تشدید خشونت‌هاى فرقه‌اى را افزایش داده است.

با این حال به عقیده ژنرال اودیرنو میزان و نوع حملات گروه‌های معارض «به طور چشمگیرى» کاهش یافته و گرچه گروه القاعده هنوز قادر به ادامه حملات است اما مردم عراق ایدئولوژى این گروه را نمى‌پذیرند و نیروهاى عراقى، با کمک نیروهاى آمریکایی، در مواجهه با شورشیان پیشى گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG