لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

تلاش تهران برای اقناع اعضای شورای امنیت و تأکید دوباره بر مبادله سوخت


همزمان با تلاش کشورهای غربی برای تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، می‌گوید که تهران با ۱۵ عضو شورای امنیت بر سر مسائل هسته‌ای با محوریت مبادله سوخت در حال گفت‌وگوست.

آن طور که خبرگزاری ایسنا از نشست خبری منوچهر متکی در پایان کنفرانس دو روزه خلع سلاح هسته‌ای در تهران گزارش کرده است، مسئول دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی، گفته است که در ۱۰ روز آینده گفت‌وگوها با اعضای شورای امنیت سازمان ملل با محوریت فرمول مبادله سوخت به صورت فشرده‌تر پیگیری می‌شود و هیئت‌های ایران در پایتخت‌های روسیه، چین، لبنان، اوگاندا و در آینده نزدیک در دیگر پایتخت‌ها این موضوع را با «ایده‌های سازنده خود» در دست پیگیری دارند.

آقای متکی گفته است که ایران در این زمینه با ۱۴ عضو شورای امنیت به طور مستقیم و با یک عضو آن به صورت غیرمستقیم در حال رایزنی است.

در پاییز سال گذشته در قالب پیش‌نویس توافقنامه وین، به ایران پیشنهاد شد که در قبال ارائه بخش عمده‌ای از اورانیوم ۳.۵ درصد خود، سوخت مورد ۲۰ درصدی مورد نیاز برای نیروگاه تحقیقاتی خود را دریافت کند.

اما به رغم موافقت اولیه مقام‌های تهران با این پیشنهاد، شرایط تازه‌ای ایران در مورد تبادل سوخت مطرح کرد مورد پذیرش غرب قرار نگرفت و اعلام تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی به صورت مستقل، تنش‌ها را بر سر برنامه اتمی ایران افزایش داد.

اکنون وزیر خارجه ایران می‌گوید که «نمی‌شود در یک کار بین‌المللی طرف مقابل بگوید به هر چه من می‌گویم عمل کنید آن زمان می‌شود تفاهم، اسم این تفاهم نیست. به ما گفتند ما این‌قدر اورانیوم می‌دهیم و شما این‌قدر اورانیوم بدهید ما گفتیم ما اورانیوم را نیاز داریم و ما باید بگوییم چقدر می‌خواهیم».

منوچهر متکی ادامه داده است که « البته خوشبختانه میان عددی که آن‌ها گفتند و عددی که ما گفتیم چندان فاصله زیادی نبود. آن‌ها گفتند ۱۱۶ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد می‌دهیم و در قبال آن هزار و ۲۰۰ کیلو اورانیوم ‌۳.۵ درصد بدهید، ما گفتیم ۱۱۶ کیلو نمی‌خواهیم، ۱۰۰ کیلو می‌خواهیم».

وزیر خارجه ایران تأکید کرده است که بحث تبادل اورانیوم با غنای کم و غنای ۲۰ درصد موضوعی است که اصل آن مورد توافق است و این به نفع ما نیست که زمان را از دست بدهیم. [چرا که] راکتور تهران در یک فاصله یک ساله نیازمند به سوخت است و باید سوخت آن را تامین کنیم و ... به سود ایران نیست که در این زمینه وقت‌کشی داشته باشد».

وی افزوده است که به اعتقاد ما هنوز فرمول مبادله اورانیوم می‌تواند یک اقدام چند جانبه اعتماد‌ساز باشد و ایران پیشنهاد مبادله سوخت را کماکان عملیاتی می‌داند.

تلاش‌های تازه ایران برای اقناع کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای غربی امیدوارند که ظرف هفته‌های آینده شورای امنیت با پیشنهاد اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران موافقت کند.

آمریکا و متحدانش در غرب هدف از برنامه اتمی ایران را دستیابی احتمالی به جنگ‌افزار اتمی ارزیابی می‌کنند، و تحریم‌های سخت‌تر را راهکاری برای تغییر روش جمهوری اسلامی در برنامه اتمی‌اش می‌دانند.

به رغم این نظر، چين هنوز از اعمال تحريم‌های جديد علیه جمهوری اسلامی حمایت نکرده است و روسيه نيز می‌گويد که چنين تحريم‌هايی تنها بايد با هدف جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی باشد و نبايد شهروندان عادی را هدف قرار دهد.

ایران همواره نظامی بودن برنامه اتمی‌اش را رد کرده و برنامه هسته‌ای خود در چارچوب مصارف صلح‌آمیز از قبیل تولید برق و مصارف پزشکی توصیف می‌کند.
XS
SM
MD
LG