لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

موسوی در دیدار با ملی‌-مذهبی‌ها: هدف اصلی جنبش سبز تحول جامعه است


میرحسین موسوی
میرحسین موسوی
میرحسین موسوی، از رهبران اصلاح‌طلب، در دیدار با فعالان ملی-‌مذهبی، تاکید کرد که هدف اصلی جنبش سبز تصاحب قدرت نیست بلکه تحول جامعه است.

به گزارش سایت جرس، میرحسین موسوی در دیدار با عزت‌الله سحابی، حبیب‌الله پیمان، محمد بسته‌نگار، محمد حسین رفیعی و شماری از اعضای جنبش مسلمانان مبارز، اظهار داشت که «برای تامین منافع ملی و رسیدن به جامعه‌ای مطلوب، چاره‌ای جز استمرار این مسیر و تداوم جنبش سبز نداریم؛ روندی که طی آن، نیازمند صبوری و تحمل سختی‌ها و شدائد است.»

میرحسین موسوی مطالبات جنبش سبز را برگرفته از ازرش‌ها و خواسته‌های مردم ایران دانسته و گفت: «باید ایجاد جامعه مدنی به‌هم پیوسته را با استفاده از تمامی امکانات موجود در کشور پی گرفت.»

میرحسین موسوی تشکیل «سازمان‌های مردم‌نهاد سبز» را برای متولد شدن جامعه مطلوب ایرانیان ضروری ارزیابی کرده و گفت: «اتفاقی که در ۲۵ خردادماه سال گذشته در تهران به وقوع پیوست، و آن حضور مهربانانه و همدلانه توام با مدارا و صبوری و همیاری و نیز کنش مدنی معترضان، نمونه و الگویی از جامعه‌ای مطلوب است.»

میرحسین موسوی، که سال ۱۳۸۹ را سال «صبر و استقامت» نامیده، پیروزی جنبش سبز را در گرو «کاری طولانی» دانسته و مسیر آن را «راهی پر پیچ و خم و زمان‌بر» ترسیم کرد.

این رهبر جنبش سبز تصریح کرد: «اگرچه شاید جنبش زودتر از آنچه بسیاری تصور می‌کنند به نتیجه برسد، اما باید صبور بود و استقامت ورزید و برای تداوم جنبش، زندگی کردن با آن را درپیش گرفت.»

میرحسین موسوی، که خود و همسرش بارها مورد تهدید قرار گرفته و خواهرزاده‌اش نیز در جریان رویداد‌های پس از انتخابات «ترور» شد، تصریح کرد که باید برای این مسیر هزینه پرداخت.

میرحسین موسوی گفت: «البته ایستادن و صبوری کردن و استقامت برای تحقق مطلوب‌های جنبش سبز، هزینه‌‌بر است و از این گریزی نیست؛ سختی‌ها و فشارها و محدودیت‌ها و سرکوب‌ها و شدائد و زندان‌ها، وجود دارد، اما چاره‌ای جز ادامه‌ این راه و تحمل این مصائب و پرداخت هزینه‌ها نیست.»

این رهبر اصلاح‌طلب تصریح کرد که تصاحب قدرت برای جنبش سبز هدف اصلی نیست بلکه تحول جامعه آرمان این جنبش است.

میرحسین موسوی گفت: «در جنبش سبز بحث تصاحب قدرت، فرع بر هدف اصلی است؛ هدف جنبش سبز، متحول کردن جامعه و رسیدن به جامعه‌ای مطلوب و در خور ایرانیان است. این رویکرد به ‌ما آرامش خواهد داد. اگر بتوان این نگاه را به ‌گونه‌ای آگاهانه در جامعه گسترش داد، بسیار مفید و موثر خواهد شد.»

آخرین نخست وزیر ایران، لازمه «تغییر» را زایش «ایده» دانسته و گفت: «هر تغییر وقتی متحقق می‌شود که ایده‌ای متولد شود. اکنون به‌نظر می‌رسد که ایده‌ تغییر متولد شده است؛ هر چقدر این ایده و ابعاد آن را بیشتر تبیین کنیم، امکان بسط و پیشبرد جنبش بیشتر می‌شود.»

میرحسین موسوی بخش‌های از جامعه ایرانی را که نه به جنبش سبز پیوسته‌اند و نه از حاکمیت رضایت دارند را به عنوان «منطقه خاکستری» جامعه توصیف کرده و بر لزوم جذب این طیف از جامعه تاکید کرد.

میرحسین موسوی در ادامه بار دیگر بر اهمیت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در جنبش سبز اصرار کرد و اظهار داشت که حاکمیت از اطلاع‌رسانی هراس دارد.

میرحسین موسوی گفت: «صاحبان قدرت هم بیش از هر چیز نسبت به بسط آگاهی‌ها در جامعه حساس‌اند؛ چنانکه نسبت به اطلاع‌رسانی در مورد تعداد شهدای جنبش یا تبیین و خبررسانی در خصوص واقعیت سرکوب‌ها و انتشار اخبار مربوط به رفتارهای غیرانسانی با بازداشت‌شدگان، حساسیت فراوان و برخوردهای تندی نشان داده‌اند.»

موسوی درباره چند و چون به کارگیری ابراز رسانه‌ در جنبش سبز گفت: «مسئله‌ رسانه برای ما بسیار حیاتی است و متاسفانه به علل و دلایل گوناگون،‌در این عرصه دچار ضعف و نقص‌ایم.»

وی افزود: «ما هنوز از امکانات اینترنت و بستری که فضای مجازی در اختیار ما قرار می‌دهد، حداکثر بهره و استفاده را نبرده‌ایم.»

این رهبر اصلا‌ح‌طلب راه گرد آوردن گروه‌های مختلف در جنبش سبز را توافق بر روی کف مطالبات و «حداقل‌ها» دانست و گفت: «باید روی حداقل‌ها توافق کرد. شعارهایی را برگزینیم که قدرت وصل‌کردن و همراه ساختن حداکثری داشته باشد. همان‌طور که رنگ سبز، شاخصی حداقلی برای پیوند یافتن شهروندان معترض به وضع موجود شده است، باید بر محورهایی حداقلی برای پیشبرد و گسترش جنبش سبز اجماع کرد.»

میرحسین موسوی، تصریح کرد که جنبش سبز، مبلغ «قرائت رحمانی» از دین است؛ قرائتی که به گفته او « واجد حداکثر مدارا نسبت به تمامی دیدگاه‌ها و عقاید است.»

وی در ادامه «خشونت‌ورزی‌ها و سرکوب در پوشش حکومت دینی» را عاملی برای دین‌گریزی جوانان دانست.
XS
SM
MD
LG