لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

احتمال اعتصاب غذای دو کوهنورد آمریکایی زندانی در ایران


از راست: شین باوئر، سارا شورد و جاش فتال
از راست: شین باوئر، سارا شورد و جاش فتال
سارا شورد و جاش فتال، دو نفر از سه روزنامه‌نگار و کوه‌نورد آمريکايی که در مردادماه سال گذشته در مرز عراق و ایران بازداشت شده و به اتهام جاسوسی در زندان اوین به سر می‌برند، در ملاقات اخیرشان با دیپلمات‌های سفارت سوئیس در ایران اعلام کردند که قصد دارند به اعتصاب غذا دست بزنند.

این سه کوهنورد روز پنج‌شنبه گذشته و پس از آخرین دیداری که در آبان‌ماه با سفیر سوئیس داشتند، بار دیگر با مقامات سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران به شمار می‌رود در زندان اوین به مدت چهل دقیقه دیدار کردند، اما اطلاعات چندانی در مورد وضعیت سلامت خود ندادند.

این در حالی است که مادران سارا شورد و جاش فتال که در اسفندماه به مدت کمتر از یک دقیقه با فرزندان خود تماس تلفنی داشتند، به خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داده‌اند که سارا شورد که در سلول انفرادی نگهداری می‌شود، از بیماری زنانه و افسردگی رنج می‌برد و شین باوئر از ناحیه معده دچار دردهای شدید است.

سارا شورد، ۳۱ ساله، جاش فتال، ۲۷ ساله و شين باوئر، ۲۷ ساله، روز نهم مردادماه به هنگام سياحت در خط مرزی عراق و ايران وارد خاک ایران و توسط مرزبانان ايران دستگير شدند.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، در دی‌ماه سال گذشته گفته بود این افراد «با اهداف مشکوک» وارد ایران شده‌اند و قوه قضاییه جمهوری اسلامی آن‌ها را محاکمه خواهد کرد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز در بهمن‌ماه سال گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی خود درباره این سه آمریکایی زندانی گفته بود: «یک گفت‌و‌گوهایی می‌شود که اگر بشود یک مبادله‌ای انجام دهیم؛ ما دوست نداریم کسی در زندان باشد ولی بالاخره این افراد تجاوز مرزی کرده‌اند و جرم‌شان آشکار است، ولی آن ایرانی‌هایی که در زندان‌های آمریکا هستند هیچ جرم معلومی ندارند.»

پس از این گفت‌وگوی تلویزیونی، ایالات متحده انجام هرگونه مذاکره با ایران برای مبادله این سه کوهنورد بازداشت شده را رد کرد.

همچنین حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران، نیز روز پنج‌شنبه بیستم فروردین‌ماه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیون انگلیسی‌زبان دولت ایران، «پرس‌تی‌وی»، گفت مدارک مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد سه کوهنورد بازداشت شده آمريکايی در ایران با سرويس‌های اطلاعاتی آمريکا همکاری می‌کردند و اسناد و مدارک این موضوع به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

خانواده‌های این سه کوهنورد و وزارت امور خارجه آمریکا همواره ارتباط اين سه کوهنورد را با سازمان اطلاعاتی آمريکا رد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG