لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

پس از یک هفته پروازها در اروپا به حال عادى بازگشته است


مقام‌های اروپایی اعلام کردند که با از بین رفتن ابر خاکستر آتشفشانى حاصل از فوران آتشفشان در ایسلند، پروازها در فرودگاه‌های این قاره به حالت عادى بازگشته است.

مقامات سازمان ترافیک هوایی اروپا اعلام کردند که انتظار مى‌رود در روز جمعه، تعداد پروازهایی که در اروپا به حالت عادی بازگشته‌اند به ۲۹ هزار افزایش یافته باشد.

شمار این پروازها در روز سه‌شنبه، نخستین روز از سرگیری پروازها در فرودگاه‌هایی که لغو پرواز داشتند، حدود ۱۳ هزار پرواز بود که تا روز پنجشنبه به ۲۷ هزار و ۲۸۴ پرواز افزایش یافت.

آن طور که شبکه تلویزیونی بی بی سی گزارش کرده است، سیم کالاس، کمیسر حمل ونقل اتحادیه اروپا، گفته است که «ظرفیت عملیاتى پرواز در حریم هوایی اروپا به حالت عادى بازگشته است».

آقاى کالاس همچنین خواستار «یکسان شدن قوانین پرواز در اروپا» شد و افزود که نبود قوانین یکسان پرواز در کشورهاى اروپایی موجب شد که در هنگام برخورد با این بحران، مشکلات بزرگى براى این کشورها به وجود آید.

وى مجموعه قوانین مرتبط با پروازها که در حال حاضر در ۲۷ کشور اروپایی به صورت جداگانه اجرا مى‌شود، را در حل چنین بحران‌هایی بسیار شکننده ارزیابی کرد.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، بر اساس بیانیه سازمان هوایی اروپا که در وب سایت این سازمان انتشار یافته آمده که به غیر از بخش محدودى از شمال اسکاتلند آسمان اروپا به روى پروازها باز اعلام شده است.

همچنین در این بیانیه آمده است که از روز پنجشنبه ترافیک هوایی در سراسر اروپا به حالت عادى می‌گردد و تقریباً تمام آسمان اروپا به روى پروازها باز خواهد بود.

کمتر از ۱۰ روز پیش، پراکندگى خاکستر ناشی فوران آتشفشان ایسلند در حریم هوایی اروپا، در بیشتر خطوط هوایی این قاره ایجاد اختلال کرد.

در جریان این رویداد طبیعى، ده‌ها هزار پرواز به مقصد یا از مبدأ فرودگاه‌های اروپایی لغو شد و میلیون‌ها مسافر در فرودگاه‌هاى مختلف سرگردان شدند.

بر اساس برآورد کارشناسان، لغو پروازها بر اثر انتشار خاکستر آتشفشان در حریم هوایی اروپا روزانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار به شرکت‌هاى هواپیمایی خسارت وارد کرده است.
XS
SM
MD
LG