لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

پافشاری وزیر اماراتی بر واژه «اشغال»؛ ایران آمریکا و بریتانیا را متهم می‌کند


وزیر خارجه امارات (چپ) در سفر آذرماه ۸۸ به تهران
وزیر خارجه امارات (چپ) در سفر آذرماه ۸۸ به تهران
در حالی که وزیر خارجه امارات متحده عربی روز دوشنبه بار دیگر از ایران خواسته است به «اشغال» سه جزیره در خلیج فارس پایان دهد، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در واکنش به گفته‌های این وزیر، آمریکا و بریتانیا را به تلاش برای تفرقه‌افکنی میان ایران و اعراب متهم کرده است.

هفته گذشته شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات، در سخنانی با اشاره به اختلاف کشورش با ایران بر سر سه جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی گفته بود که «اشغال سرزمین‌های عربی با هم فرقی ندارد» و جمهوری اسلامی را به اسرائیل تشبیه کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه گذشته در واکنش به این گفته‌های وزیر خارجه امارات و تشبیه این موضوع به اشغال سرزمین‌های عربی توسط اسرائیل، نسبت به تکرار این سخنان توسط مقام‌های اماراتی هشدار داد و تهدید کرد که اگر این گونه اظهارات از حد متعارفش خارج شود، «عکس‌العمل مناسب ایران را به دنبال خواهد داشت».

اما شیخ زاید آل نهیان علاوه بر این که گفته خود را پس نگرفت، روز یک‌شنبه بار دیگر از تهران خواست که به «اشغال» این جزایر واقع در خلیج فارس پایان دهد.

وزیر اماراتی در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «به خاطر تمام طرف‌های درگیر، امیدواریم که این مسئله به شکل صلح‌آمیز و هر چه زودتر فیصله پیدا کند.»

وزیر خارجه امارات پیشتر نیز با بیان اینکه «هیچ سرزمین عربی باارزش‌تر از سرزمین‌‌های دیگر نیست» تأکید کرده بود که وی به عنوان یک اماراتی بیشتر از آن که به «اشغال سایر سرزمین‌های عربی حساس باشد، به اشغال بخشی از امارات حساسیت دارد».

در مقابل رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز دوشنبه در واکنش به این گفته، اظهار کرد که «این صدای انگلیس است که از حلقوم وزیر خارجه امارات شنیده می‌شود».

علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: «فشاری که آمریکا و انگلیس به کشورهای عربی وارد می‌کنند بعضاً باعث می‌شود این گونه مطالب را از زبان آنها بشنویم.»

سه جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در نزدیکی دهانه تنگه هرمز قرار دارند و به دليل اين که کشتی‌های نفتکش به علت کم‌عمق بودن خليج فارس تنها بايد از مسير ميان اين جزاير عبور کنند، موقعيت ويژه‌ای دارند.

مالکیت این جزایر در سال ۱۹۷۱ به موجب توافق‌نامه سه‌جانبه‌ای که میان دولت پادشاهی وقت ایران، بریتانیا و امیرنشین شارجه به امضا رسید، به ایران واگذار شد، اما مقام‌های اماراتی به‌ویژه پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ادعای مالکیت خود بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس را با شدت بیشتری مطرح کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG