لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

برزیل هنوز برای رأی مثبت یا منفی به تحریم ایران مردد است


سلسو آموریم (راست) در کنار یوکیا آمانو،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
سلسو آموریم (راست) در کنار یوکیا آمانو،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
سلسو آموریم، وزیر امور خارجه برزیل، روز دوشنبه در حالی وارد ایران شد که کشورش هنوز در مورد دادن رأی منفی به قطعنامه تحریمی تازه علیه ایران مردد است.

برزیل همواره بر راه حل گفت‌وگو و مذاکره با ایران برای گره‌گشایی از پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و حق ایران در مورد انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز تأکید کرده و حتی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز نتوانست در سفر اخیر خود به برزیل نظر مقامات این کشور را به تحریم ایران جلب کند.

با این حال سلسو آموریم روز یک‌شنبه در مصاحبه با یک روزنامه برزیلی از پاسخ به این پرسش که آیا کشورش به قطعنامه‌ای جدید در شورای امنیت علیه تهران رأی منفی خواهد داد سر باز زد.

آقای آموریم گفت: «در این باره اطلاعاتی نمی‌دهم. هنوز باید بررسی کنیم»، اما اضافه کرد که «فکر نمی‌کنم ایران به ساخت بمب نزدیک باشد».

ایالات متحده، ‌بریتانیا و فرانسه امیدوارند در چند هفته آینده قطعنامه‌ای از تحریم‌های تازه اقتصادی علیه ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کنند.

برای آنکه قطعنامه‌ای تازه علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت به تصویب برسد، لازم است که ۹ عضو از ۱۵ عضو این شورا به آن رأی مثبت دهند، و هیچ یک از پنج عضو دائم از جمله روسیه و چین از حق وتوی خود در این مورد استفاده نکنند.

در همین حال خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس در ایران از ورود وزیر خارجه برزیل به تهران برای دیداری دو روزه و گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران با مقامات ارشد جمهوری اسلامی خبر داده است.

گفته می‌شود که دیگر هدف سلسو آموریم از سفر به ایران زمینه‌سازی برای سفر لوییز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، به تهران در ماه آینده میلادی است.

رابطه نزدیک و صمیمی لولا داسیلوا با همتای ایرانی‌اش، محمود احمدی‌نژاد، باعث نگرانی‌هایی در غرب شده است.

اما وزیر امور خارجه برزیل پیشتر ضمن تکذیب وجود هر گونه «رابطه و نزدیکی خاص» با تهران گفته است که تنها تفاوت کشورش با قدرت‌های غربی آن است که برزیل هم‌چنان اعتقاد دارد پیشنهاد مبادله اورانیوم از راه مذاکره هنوز قابل اجراست.

سفر وزیر خارجه برزیل به تهران و همین طور سفر اخیر آقای احمدی‌نژاد به اوگاندا، دیگر عضو غیر دائم شورای امنیت، تحلیلگران را به این فکر انداخته است که ایران سخت در تکاپوست تا نظر اعضای غیردائم شورای امنیت را به خود جلب کرده و از رأی مثبت آنها به قطعنامه علیه خود جلوگیری کند.

پیشتر منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران نیز گفته بود که تهران رایزنی‌هایی را با کشورهای عضو شورای امنیت با محوریت مبادله سوخت در دستور کار دارد.

آقای متکی، خود روز یک‌شنبه در سفر به وین با همتای اتریشی خود دیدار کرد و از این عضو غیردائم شورای امنیت خواست تا در اتخاذ مواضع خود در این شورا «مستقل» عمل کند.

با این حال میشائیل اشپیندلگر، وزیر خارجه اتریش، آشکارا اعلام کرد که ایران باید همکاری با جامعه جهانی را بر سر برنامه هسته‌ای خود آغاز کند یا در غیر این صورت با تحریم‌های جدید مواجه شود.

وزیر خارجه اتریش همچنین تصریح کرد که تحریم‌های تازه پیامد عدم تغییر رفتار ایران خواهد بود، که البته امیدواریم چنین نشود.
XS
SM
MD
LG